Posts tonen met het label recept. Alle posts tonen
Posts tonen met het label recept. Alle posts tonen

vrijdag 8 januari 2016

Kokos chocolade truffels, zonder suiker, lactose vrij, glutenvrij

Deze truffels zijn snel gemaakt met de keukenmachine en ideaal voor feestjes. Geen gluten, geen geraffineerd suiker en geen lactose maar wel heel lekker!

De hoeveelheden komen niet zo heel nauw dus ik houd het op de volume eenheid US Cup. Heb je geen cup in huis dan is een mok prima te gebruiken.

Kokos chocolade truffels, zonder suiker, lactose vrij, glutenvrij

Maakt ongeveer 20 balletjes 
De kleine truffels op de achtergrond waren tijdens het kokosrollen al verdwenen :D

Benodigd
15 ontpitte dadels
1/4 cup cacaopoeder
1 cup geraspte kokos en een beetje extra voor decoratie
1/2 cup kokosolie
1 cup pecan noten

1/4 cup water

Keukenmachine (food processor)

Doe de dadels, kokos en kokosolie in de keukenmachine. Pulseer totdat de dadels redelijk fijn zijn.
Roer de cacao er met een lepel door (anders stuift het heel erg).
Voeg de helft van het water toe.
Zet de keukenmachine aan en laat 2 minuten draaien.
Voeg de pecannoten toe en pulseer nogmaals. Dit is een beetje naar eigen inzicht, je kan de nootjes grof houden of juist heel fijn malen. Afhankelijk van wat je lekker vindt.

Het mengsel moet nu plakkerig genoeg zijn om een balletje mee te draaien. Mocht dit niet zo zijn, zet de keukenmachine nogmaals aan en voeg een eetlepel water per keer toe. 

Draai balletjes ter grote van een grote knikker (of dezelfde diameter als een twee euro munt).
Leg ze op een bord en zet deze minstens 30 minuten in de koelkast.
Doe wat geraspte kokos in een kom en rol de gekoelde balletjes er doorheen.

Bewaar de kokos chocolade truffels afgedekt in de koelkast. Haal ze 30 minuten voor gebruik eruit. Hoe langer ze staan, hoe zachter de truffel.

Hoe waren jouw feestdagen? Vol gestopt met kerstkransjes en oliebollen? Of gezonder gegeten?







maandag 16 november 2015

Marsepein, geraffineerd suikervrij met agave

Mijn deurbel verklaarde het snoepgoed seizoen officieel voor geopend dinsdag. Ik was juist op dat moment mijn kindjes naar bed aan het doen, eerder dan normaal, dus het kwam helemaal niet uit. Daarnaast vind ik het heel moeilijk om zakjes geraffineerde suiker aan andermans kinderen uit te delen terwijl de mijne dat niet mogen wegens de giftige eigenschappen. Sorry lampionenkindjes.

Met sinterklaas alweer in Nederland (volg je wel het sintjournaal? Zo leuk!) werd het weer tijd voor pepernoten. Het deeg ligt nu in de koelkast zodat Lotte en ik morgen tig kleine balletjes kunnen rollen. Het is een iets ander recept dan al op de site te vinden is en daarnaast nog een glutenvrije versie. We zullen morgen het resultaat zien.

Nu kan je aan de slag met dit hele simpele marsepein recept. 
Een variant met nog natuurlijker suiker vind je hier.
Maar eerlijk gezegd smaakt deze veel lekkerder :)

Marsepein van agave

Marsepein met agave, ik geloof dat ik de helft zelf op heb gegeten!
150 gram amandelmeel
100 gram agavesiroop (licht)
1 theelepel amandelextract
eventueel een pure chocolade reep en bakpapier

Meng het amandelmeel, de agave en de amandelextract door elkaar.
Lepel de marsepein op een stukje plasticfolie. 
Wikkel de plastic strak om de marsepein, maak er een rolletje van.
Laat de marsepein een nachtje in de koelkast liggen.
Gebruik het daarna om zo op te peuzelen of:

Leg de marsepein in de vriezer.
Knip een stukje bakpapier ter grote van een bord. Leg deze deze erop, om te voorkomen dat je de marsepein er straks niet af krijgt.
Smelt de chocola in een kom boven een pan met kokend water. Zorg dat de kom het water niet raakt.
Giet de chocola over een met bakpapier beklede bakplaat.
Haal de marsepein uit de vriezer, haal het plastic eraf en steek aan beide kanten een vorkje erin.
Gebruik de twee vorkjes om de marsepein door de chocola te rollen.
Leg de marsepein op het bord en leg deze terug in de vriezer.
Rol de marsepein eventueel nogmaals door de chocola.

Bewaar de marsepein in de koelkast tot de dag van gebruik.

Met een scherp mes kan je de marsepein prima in stukjes snijden.

Geniet ervan! (want het is zo op ;)

vrijdag 30 oktober 2015

Ondersteboven stoofperen taart recept, suiker uit fruit, glutenvrij metstoofperen recept

Hoewel ik eind augustus uit principe nog geen pepernoot wilde eten, heeft het herfstweer mij nu toch overgehaald. Mijn oudste dochter zeurt sinds kort voor koekjes en snoepjes. Als ze het heeft over snoepjes dan is mijn antwoord standaard: Noem 1 snoepje en ik zal erover nadenken. (Ze heeft echt geen idee wat snoep is, behalve dat het lekker zou moeten zijn.) Koekjes is moeilijker maar gezien dat we bijna nooit koekjes in huis hebben, bakken we af en toe samen iets. Dit keer wilde ik een speculaastaartje maken. Gezien het recept in mijn AH kookboek vroeg om amandelspijs, en dat gemaakt wordt met gemalen amandel, leek het mij een ideaal moment om te proberen een glutenvrij speculaastaartje te maken. Helaas bleek het amandelmeel op. Toen is het dit geworden. Niet helemaal een speculaastaartje maar wel heel lekker!
Candida dieet vriendelijk.

Ondersteboven stoofperentaart, geraffineerd suikervrij en glutenvrij

Klein taartje voor 6 tot 8 personen




Benodigd:

3 stoofperen (zie recept onderaan)
100 gram boekweitmeel
50 gram geraspte kokos
1/2 tl soda
1 eetlepel speculaaskruiden
100 gram roomboter, ongezouten, op kamertemperatuur
1 rijpe banaan
100 gram ongezoete appelmoes (bv de biologische appelmoes van de AH)
2 eieren

15 cm springvorm


Verwarm de oven voor op 180 graden.

Leg een stukje bakpapier over de bodem van de springvorm en zet de rand erop. Vet de rand in met een beetje (kokos)olie. Knip een strook bakpapier en plak deze rondom de binnenkant.

Snijdt de stoofperen in plakjes en leg deze op de bodem van de spingvorm. Je kan een leuk patroon maken maar dat hoeft niet. Zorg wel voor een even dikke laag overal. Zet opzij.

Voeg de boekweitmeel, geraspte kokos, speculaaskruiden en soda samen in een middelgrote kom. Roer door elkaar.

Gebruik een staande mixer met garde, of een handmixer om de banaan te pureren.
Voeg de boter erbij en mix tot een luchtig geheel.
Mix 1 voor 1 de eieren erdoor en als laatste de appelmoes.

Maak een kuiltje in het midden van het meel en giet het appelmoes mengsel erbij.
Begin in het midden te roeren met een garde. Roer eerst het midden glad en roer daarna het meel van de zijkanten erbij.
(Als dit compleet onduidelijk is, voeg dan het meel langzaam en al roerend bij het appelmoesmengsel. Mocht je het al bij elkaar hebben, roer dan gewoon totdat het glad is. De kans op klontjes is dan wel aanwezig.)

Giet het beslag in de springvorm. Strijk het glad met de achterkant van een lepel en zet het in het midden van de voorverwarmde oven.

Bak de taart 35 minuten, of totdat deze terugveert als je erop drukt.

Laat de taart afkoelen in de vorm.
Haal de rand van de vorm eraf, leg een bordje bovenop en keer het taartje om op het bordje. Trek voorzichtig de onderkant eraf.

Overgiet het taartje eventueel met een beetje maple syrup.

Stoofperen

6 stoofperen
3 verse vijgen
1 grote kaneelstok
rasp van een 1/2 citroen
1 steranijs
4 kruidnagels
1 pimentkorrel

Schil de stoofperen en zet ze in een pan. Ze moeten allemaal naast elkaar passen.
Was de vijgen en snijdt in vieren.
Lepel de binnenkant eruit en voeg deze toe aan de pan. Doe de schil er ook in.
Voeg de citroenrasp en alle kruiden erbij.
Zet de peren onder water en laat deze op laag vuur een uurtje pruttelen.

Wil je de peren bewaren?
Doe de peren in een glazenpot.
Overgiet met het kookvocht maar laat de kruiden eruit, anders wordt de smaak te sterk.
Sluit af en bewaar in de koelkast.
Beperkt houdbaar.  

Kijk jij al uit naar de feestdagen? Of moet je er nog niet aan denken?











vrijdag 23 oktober 2015

Kruidcake recept, geraffineerd suikervrij, lactose vrij, glutenvrij

Meer dan twee jaar geleden heb ik een kruidencake recept geplaatst. Eergister werd mij gevraagd of dat recept wel klopte, of ik niet een foutje had gemaakt in de hoeveelheden. Ik stond versteld van het recept. Ik kon me werkelijk niet voorstellen dat daar een lekkere kruidcake uit ontstond. Ik beweerde dat het suikervrij was, maar er ging 300 ml (bijna een colablikje merkte mijn hubby op) diksap in! Daarnaast vroeg het om amandelpoeder... wat is amandelpoeder?? Ik neem aan amandelmeel maar echt zeker weet ik het niet. Ik ben toen maar eventjes snel de keuken in gedoken en heb met 2,5 jaar meer ervaring in suikervrij ed. een nieuw recept gemaakt.
Er gaan veel kruiden in deze cake, zo'n 4 eetlepels. Hoe meer geraffineerd suiker, hoe minder werkelijk smaak je nodig hebt. Obviously is het omgekeerde ook het geval dus vandaar de grote hoeveelheid kruiden.
Makkelijker, lekkerder, en deze is geraffineerd suikervrij, ook al vind ik ongezoete appelmoes ook geen vorm van suiker maar appelstroop wel, en ook nog gluten- en lactosevrij!


Kruidcake, geraffineerd suikervrij, lactosevrij, glutenvrij



Ingredienten

250 gram boekweitmeel
1/2 tl baking soda
3 tl gemberpoeder
4 tl kaneelpoeder
2 tl gemalen anijs
1/2 tl peper
1 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl noodmuskaat

3 eieren
55 gram kokosolie
350 gram appelmoes
20 druppels Greensweet stevia
2 el appelstroop


Doe de kokosolie in een hoge beker en zet deze in heet water om het vloeibaar te maken.

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Verfrommel een stuk bakpapier tot een bal en strijk het weer glad. Druk het bakpapier nu in een cakeblik.

Mix alle droge ingredienten samen in een middelgrote kom. Zet opzij.

Klop de eieren schuimig.
Voeg al kloppend geleidelijk de vloeibare kokosolie bij de eieren.
Voeg nu de appelmoes, stevia en appelstroop toe.
Klop 1 a 2 minuten tot een geheel.

Maak een kuiltje in het meel.
Voeg het ei mengsel bij het meel en roer tot een mooi beslag.

Tip: Begin met roeren in het midden en laat het vocht zelf het meel mee trekken van de rand.

Giet/schep het beslag in het blik en strijk het enigszins vlak.

Bak de cake 45 minuten in het midden van de oven.
De cake kan in het blik af koelen maar hij valt prima warm te snijden.

Bewaar deze cake luchtdicht ingepakt in de koelkast.







vrijdag 25 september 2015

Candida dieët pannenkoeken recept, glutenvrij, lactosevrij, suikervrij,maar nog steeds lekker!

Ben je bezig met een Candida dieet, of wil je gewoon gezonder eten? Dan hoef je zeker geen lekkere dingen te missen! Pannenkoeken zijn heel makkelijk zelf te maken, ook glutenvrij.
Ook op een Candida dieët kan je lekkere pannenkoeken eten
Dit is geen gemakkelijk dieët. Eten zonder suiker, ook geen natuurlijk suiker, is niet alleen lastig maar ook ontzettend vervelend. De eerste week vond ik het prima. Al die groenten waren eigenlijk wel lekker, en ik at al nooit zoveel fruit. Ik had gelezen van mensen die vertelden over afkick verschijnselen, op de grond willen liggen in een foetushouding en huilen om een brownie. Ik dacht toen nog, hoezo? Het valt toch wel mee? Nou de tweede dinsdag heb ik het geweten. Ik was blij dat Wouter een lange dag moest werken. Door de kids ben ik niet in een ongelukkig balletje gekrult onder de dekens en ook niet schreeuwend en gierend door de keukenkasjes gaan zoeken naar iets te eten. Maar wat had ik dat graag gewild! Vanaf dat moment roept mijn lichaam SUIKER SUIKER SUIKER!!! en dan vooral CHOCOLA CHOCOLA CHOCOLA!
Gelukkig heb ik er nog niet aan toegegeven behalve in de vorm van suikerrijkere groenten en ok kaas. Worteltjes, zoete aardappel, mozzarella, parmesaanse kaas. Daarnaast heb ik een potje stevia met "chocolade smaak" in huis gehaald. Daar doe ik het maar mee. Nog twee weken en dan heb ik een maand gedieet. Dan kijk ik wel weer verder.

Dit recept is prima voor een Candida dieet. Mocht je aan het einde van het dieet zijn dan kan je het combineren met Granny Smith appelmoes. Zo niet dan is het ook heerlijk met een grote schep yoghurt!

Opmerking over stevia:
Met stevia is de pannenkoek net iets lekkerder maar ik vind het zelf een ontzettend lastig product. Ik heb vele soorten stevia uitgeprobeerd en tot op heden vind ik alleen de druppels van Greensweet bruikbaar. (Mijn lokale natuurwinkel had een gratis tester!) 
Ik heb 20 druppels gebruikt voor dit beslag maar ik raad aan om de eerste pannenkoek zonder stevia te bakken. Even uitproberen en dan toevoegen wat jou lekker lijkt. Ik bak gewoon elke keer een pannenkoek, proef een stukje, en voeg dan weer iets bij het beslag totdat ik het lekker vind. Als je dan bijhoud hoeveel het was dan heb je het recept voor de volgende keer helemaal zoals jij het lekker vind!

Candida dieët pannenkoeken

Maakt ongeveer 8 kleine pannenkoeken.

1/2 kopje amandelmeel
1/4 kopje boekweitmeel
1 theelepel wijnsteenbakpoeder
1/2 kopje yoghurt met Bifidobacterium lactis OF kokosmelk
1/2 - 3/4 kopje water
1 ei
ev. stevia (zie bovenstaande opmerking)
ev. kaneel of speculaaskruiden

Een theekopje is de juiste kop om deze hoeveelheden mee te meten.

Doe het meel, de bakpoeder en eventueel de kruiden en/of poeder stevia in een kom. Roer het goed door elkaar en maak dan een holletje in het midden.
Giet de yoghurt of kokosmelk, een 1/2 kopje water en eventueel vloeibare stevia bij het meel. Goed roeren tot een glad beslag.
Voeg het ei to en roer nogmaals tot een glad beslag. 
Mocht je het beslag te dik vinden, voeg dan een extra 1/2 kopje water toe.

Bakken in kokosolie zoals je gewend bent!

Tip: Nog gezonder? Rasp een courgette door het beslag.

Zit jij op het candida dieët of heb je dat gedaan? Laat het mij weten! Ik kan wel wat steun en goede tips gebruiken ;)




vrijdag 26 juni 2015

Super snel lekker en gezond ijs recept met maar 2 ingredienten!Lactosevrij, suikervrij, zonder ei

In commercieel ijs zit vaak veel suiker, chemische ingredienten en slechte kleurstoffen. Gelukkig heb ik een simpel, snel recept bedacht dat heel lekker ijs maakt. Het smaakt een beetje naar sorbetijs maar minder waterig. Je hebt maar 2 ingredienten nodig en een foodprocessor of blender die ijs kan malen. Het is daarnaast lactosevrij, suikervrij en zonder ei! Mijn dochtertje vindt het heerlijk en ze mag altijd zelf een smaakje kiezen. 
Gezond ijs, echt waar!


Dit ijs kan je sneller maken dan de tijd die het kost om naar de ijscowinkel of supermarkt te gaan!

Ik heb hier het recept voor drie smaken namelijk chocola, bosvruchten en mango maar je kan heel veel smaken maken. Als je de basics door hebt, kan je experimenteren met andere ingredienten.

Dit recept maakt genoeg voor 2 personen. Dit kan mijn kleine hakmolen het beste aan. Mocht je een echt grote foodprocessor hebben dan kan je het recept verdubbelen.
Even mixen en klaar!

Gezond ijs 

Hoeveelheid: 2 personen
Tijd: 5 minuten (echt waar!)

Chocoladeijs
Benodigd:
2 rijpe bananen
2 eetlepels cacao
1/2 kopje bevroren blauwe bessen

Bosvruchtenijs
Benodigd:
1 rijpe bananen
1 eetlepel cacao
250 gram bevroren bosvruchten

Mangoijs
Benodigd:
2 rijpe bananen
250 gram bevroren mango 

Werkwijze:
Doe de bananen en eventueel de cacao in de foodprocessor en pureer tot een glad beslag.  
Geen stukjes meer te zien

Het is belangrijk dat de banaan helemaal vloeibaar is. Dit is het vocht waarmee je het bevroren fruit kan mixen.
Voeg het bevroren fruit erbij en mix tot glad ijs. Dit duurt maar max een minuut. Niet door blijven mixen want dan smelt het ijs weer door het draaien.
We hadden wat stukjes in het mangoijs gelaten, lekker!
Het lekkerste is om het ijs meteen op te eten.
Mocht het iets te vloeibaar zijn geworden, schep het dan in een vriezerbestendig bakje en zet een half uur in de vriezer. Haal het eruit en roer het goed door. Zorg dat je de randen goed schraapt. Zet het eventueel nogmaals 30 minuten in de vriezer.
Het is niet zo lekker om het ijs lang te bewaren omdat het heel hard wordt en kristaliseerd.
Lekker op eten dus!

Je hebt vast wel door wat de basis is van dit ijs. Een kwestie van 1 of 2 rijpe bananen en bevroren fruit. Hiermee kan je dus eindeloos varieren.
Ik gebruik 2 bananen als ik het ijs wat zoeter wil hebben, en 1 als ik niet wil dat de banaan gaat overheersen.
Probeer ook eens nootjes toe te voegen aan het eind, of pureer een paar munt blaadjes mee bij het chocoladeijs bijvoorbeeld.

Met de hittegolf in volle gang kan je lekker vaak verantwoord genieten van een ijsje!

En denk je dat je nu vaker ijs gaat eten? Welke smaak ga jij proberen?

woensdag 15 april 2015

Heerlijke amandel-dadel koekjes recept in 15 minuten, zonder ei, zonder toegevoegd suiker, glutenvrij en eventueel zuivelvrij

Dit simpele recept heb ik vandaag in 15 minuten gemaakt voor onverwacht bezoek (nou ja, verwacht maar veel te vroeg). Het zijn hele lekkere beetje zachte koekjes, glutenvrij, toegevoegd suiker vrij, zonder ei en eventueel zuivelvrij.

Amandel-dadel koekjes


Benodigd:
125 gram amandelmeel 
30 gram boter of margarine
4 dadels
Eventueel een halve eetlepel agavesiroop als je van zoet houd

Een keukenmachine

Verwarm de oven voor op 180 graden celsius. 
Doe een bakpapiertje op een bakplaat.

Stop alle ingredienten in de keukenmachine en maal fijn tot een samenhangend deeg. Voeg eventueel een theelepel of twee water toe als het niet genoeg plakt.
Rol kleine balletjes en druk deze plat op de bakplaat tot ongeveer 1 cm dik. (2 jarige kunnen hier prima bij helpen :)
Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak 8 minuten.

Haal de bakplaat uit de oven en draai de koekjes met een spatel om. De overige hitte van de plaat gaart dan de bovenkant van de koekjes nog een beetje. 
De koekjes hoeven niet perse af te koelen maar hoe koeler, hoe steviger. Wel nog chewy (en mocht iemand daar een goed Nederlands woord voor kennen dan hoor ik het graag!)

Ik denk dat ik ze maar amandel-dadel te vroege schoonouders koekjes noem :)

Ik wil 'm mama!!

Trouwens druk druk druk druk! Vandaar even wat stilte van mijn kant. Over 1,5 week moet ik een bruidstaart voor 100 mensen af hebben, voor een bruiloft waar ik tevens de ceremoniemeester ben, en kort daarna een kleine maar zeer gedecoreerde verjaardagstaart in het thema Outlander (de serie). Het wordt leuk! Maar druk dus.

dinsdag 17 maart 2015

DIY Bounty recept

Het nadeel aan zelf Bounty kunnen maken, is dat je met de juiste ingredienten in huis altijd super snel zo'n reep kan maken... en opeten. Maar ze zijn wel heel lekker!

De echte Bounty

Het bovenstaande plaatje is van een echte Bounty en natuurlijk kan je de moeite doen om die precies na te maken. Ik had daar geen zin in en heb gewoon repen gemaakt. Ziet er leuk uit en smaakt precies hetzelfde :)

De DIY Bounty

Maakt 20 repen (beetje afhankelijk van dikte en hoe groot je de repen uitsnijdt)


Benodigd:
-een rechthoekige schaal/bakblik oid
-bakpapier
-150 gram gemalen kokos
-6 theelepels kokosolie (liefst de onbewerkte versie die nog zijn kokosgeur en -smaak heeft)
-6 theelepels agave/ahornsiroop*, te koop bij de ekoplaza oa
-een 100 gram reep chocola, ik koos voor extra puur maar melk komt meer overeen met een echte Bounty.
net genoeg ahornsiroop smaak om het super lekker te maken

           *je kan ook agave, of ahorn, of honing gebruiken

optioneel: foodprocessor 

Smelt de kokosolie in een pannetje, voeg de siroop toe en roer door elkaar.
Als je een foodprocessor hebt, doe hier dan de gemalen kokos in en schenk de olie/siroop erbij.
Mix tot een smeuige massa.
Geen foodprocessor? Geen probleem! Doe dan de gemalen kokos gewoon bij in het pannetje (nadat je het van het vuur hebt gehaald) en roer tot een smeuige massa. Het kan zijn dat je iets meer gesmolten kokosolie moet toevoegen hiervoor.

Doe een stuk bakpapier in een blik/schaal.
Verspreid het kokos mengsel egaal over de bodem. Houdt het ongeveer 1/2 tot 1,5 cm dik naar eigen inzicht.
Druk het een beetje aan met de achterkant van een lepel.

Breek de chocola in stukjes en smelt het au-bain-marie.
Giet het over de kokos. Gebruik weer de achterkant van een lepel om het uit te smeren.

Zet de schaal/blik in de koelkast totdat de chocola goed gestolt is.
Even met een scherp mes in stukjes snijden en proberen het niet allemaal in 1 keer op te eten!

Bewaren: in een koekjestrommel buiten de koelkast, anders wordt het te hard

Wie gaat het proberen?



vrijdag 23 januari 2015

Gezonde (spelt) soesjes met chocolade vulling recept zonder toegevoegdsuiker

Lotte wilde koekjes bakken en ik had nog een recept voor soesjesdeeg die ik wilde proberen.
Soesjes bleken super simpel te maken. Laat je dus niet tegenhouden door het idee dat het veel werk is want dat is het niet. De vulling erin krijgen is ook heel makkelijk.
Het soesjesdeeg is trouwens een klassieker, behalve de speltmeel.  Dit geeft het wel een hele lekkere smaak. Je kan ze ook prima zonder vulling eten.
De vulling is gemaakt met banaan en avocado en zonder toegevoegd suiker.

(Spelt)soesjes met chocolade vulling

Maakt minstens 40 medium soesjes

maandag 13 oktober 2014

Pompoenkoffiemelk recept met pompoentaartkruiden recept

De herfst is er! Normaal gesproken had ik nog heel lang kunnen genieten van het warme weer maar nu ik 33 weken zwanger ben, ben ik er wel klaar mee. Het is toch makkelijker om op te warmen dan af te koelen vooral als je het al zo warm hebt met al dat extra bloed. Tijd voor pompoendrankjes en hapjes! Vandaag alvast een recept voor pompoenkoffiemelk! Heerlijk voor in de koffie, en voor het maken van latte's maar ook als smaak voor in Chai thee of warme chocolademelk (liefst met slagroom natuurlijk ;)

maandag 22 september 2014

Pizza zonder gluten

Zin in pizza maar niet in die broodbodem? Hier is een recept voor pizza waarbij de bodem is gemaakt met amandelmeel en bloemkool. Ik vond het zo inspirerend (wij eten nogal wat pizza hier) dat ik het wilde delen met jullie!


http://www.greenkitchenstories.com/green-pizza-with-a-cauliflower-base/

Ik ga dit binnenkort uitproberen en ik zal er zeker een bericht over schrijven. Ik hoor ook graag als iemand dit gemaakt heeft, ik ben heel benieuwd!

Afbeelding van http://iamafoodie.nl/pizzabodem-van-bloemkool/

UPDATE: Ik heb het gemaakt en het smaakt bijzonder lekker. Beter dan een echte bodem eigenlijk. Er zit meer smaak aan en blijft ook redelijk zacht wat wel lekker is. Ik zal proberen het recept uit te werken en te posten binnenkort.

dinsdag 9 september 2014

Kokos gembercake recept - geraffineerd suikervrij

We vierden Lotte's verjaardag op zondag maar ze was eigenlijk jarig op woensdag. Op dinsdag heb ik dus nog even snel een taartje gebakken. Deze is gemaakt met honing en smaakt een beetje naar kruidcake. Lekker, makkelijk en smeuig. Ook leuk om te maken met je kinderen. Ik had bij de ikea een analoge mixer gekocht en die kon Lotte prima gebruiken om het beslag te kloppen!

Kokos gembercake recept

115 gram kokosmeel
170 gram speltmeel
170 gram roomboter, ongezouten (kamertemperatuur)
340 gram bio honing
2 eieren
240 ml melk
2,5 theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneel
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel gember

Verwarm de oven op 165 graden.
Vet een cake/broodblik in met een beetje kokosolie of boter en dek dit af met bakpapier op maat geknipt.

Klop de honing en de boter in een grote kom tot een luchtig beslag.
Voeg een ei toe en mix tot deze volledige is opgenomen. Voeg dan pas het tweede ei erbij en herhaal.
Giet de melk erbij en maak een egaal beslag.

Meng de droge ingredienten in een tweede kom.
Voeg deze al roerend bij het vocht tot het net goed gemixt is.
Giet het beslag in het blik.

Bak de cake een uur in de oven.
Controleer of deze goed is door er een prikker in te steken. Deze moet er schoon uitkomen.
Laat 10 minuten af koelen in het blik en keer dan om op een rooster.

De cake is stevig genoeg om te decoreren maar dat is helemaal niet nodig.
Bewaar in de koelkast.



dinsdag 24 juni 2014

Bbq kindertoetjes tot chic dessert recept, s'mores, (on)gezonde fruitpakketjes, gepofte gevulde appel

Het bbq seizoen is weer ruimschoots aan de gang. Dat merken we omdat als je drie hoog woont er genoeg buren zijn om je te vergassen met slecht aangestoken vuurtjes. Zelf beginnen we daar op ons balkon niet aan maar toen we op de hond van mijn ouders gingen passen in hun huis, konden we het ook niet laten. In de supermarkt vind ik het altijd een zoektocht naar goed bbqvlees. Het meeste is echt te gemarineerd voor mijn smaak en vliegt daarbij ook nog eens super snel in de fik. Ik weet dat verbrand vlees er een beetje bij hoort maar volkomen verkoolt vlees vind ik toch niet zo lekker. En zoals mijn vriend zei: zo'n aluminiumbakje erop leggen... dan kan je net zo goed gewoon in de pan bakken. Maar goed na veel meer vlees in mijn mandje gegooid te hebben dan ik ooit zou willen opeten, ben ik natuurlijk het toetje vergeten. Dat schiet er voor mijn gevoel bij bbqen snel bij in terwijl je toch hele hele lekkere hapjes kan maken, van leuke do-it-yourself kindertoetjes tot redelijk chique desserts.
Dus voor jouw volgende bbq een paar ideeen:

S'mores

De echte USA s'more met graham cracker en hershey's chocolate!

De kampvuur kinder snack waar menig volwassene ook nog heel enthousiast van wordt. Hoewel we in Nederland niet helemaal de juiste ingrediënten hebben voor de traditionele s'more kunnen we toch iets heeel lekkers maken.

Benodigd:
* Grote marshmallows, tegenwoordig vaak te koop bij de snoepjes in de supermarkt, liefst alleen witte.
*Een lange stok om de marshmallows boven de bbq of het kampvuur te kunnen hangen. (Het leukste is natuurlijk als je die gewoon van een boom haalt en dan een puntje snijdt aan het eind, lekker rustiek ;)
* Hershey's chocolate bar (soms te koop bij Albert Heijn) of dunne plakjes melk chocolade, ik adviseer die plakjes voor op brood, vaak te koop bij de hagelslag ed.
* Graham crackers, dit laatste is in Nederland niet te koop en er is eigenlijk ook geen vergelijkbaar product gek genoeg. Het is een grote cracker maar met een soort zoete smaak. Je kan recepten vinden op internet maar je kan ze ook gewoon vervangen voor tarwebiscuitjes.

(Tip: gebruik een LU scholiertje koekje in plaats van losse koekjes en chocola, lekker makkelijk!)

Leg een koekje met een stukje chocola erop klaar. Leg een tweede koekje binnen handbereik.

Rijg een marshmallow aan het einde van de stok en hang die boven het vuur. Blijf draaien en houdt de marshmallow niet te dichtbij anders verbrand deze, soms door letterlijk in de fik te vliegen. De marshmallow is klaar als deze is opgepoft en gecarameliseerd aan de buitenkant. Pas op dat die niet van je stok afvalt.
Je kan er hele theorieen op los laten over hoe de beste marshmallow te roosteren en dat hebben mijn zus en ik veelvuldig gedaan, dus als je nog tips nodig hebt, we hebben zelfs een filmpje. (Wij zijn van mening dat de marshmallow zo groot mogelijk moet zijn opgeblazen, mooi egaal bruin rondom, bijna van je stokje moet vallen maar nog net een beetje ongesmolten moet zijn van binnen. It's an art.)

Als de marshmallow klaar is, pak je koekje met chocola, en je andere koekje op 1 hand. Leg de marshmallow op de chocola, duw het tweede koekje erop en gebruik de koekjes om de marshmallow van de stok af te trekken. Mocht dit onduidelijk zijn of ingewikkeld lijken, je kan ook het koekje met chocola op de tafel laten liggen, de marshmallow erop leggen, het tweede koekje erop duwen en dan terwijl je blijft duwen het stokje eruit te trekken.

Wacht een paar seconden zodat de chocola een beetje kan smelten en eet dan meteen op. Het is echt genieten!



FRUITPAKKETJES


Dit is een chique dessert van de bbq maar heel makkelijk, lekker en zelfs eventueel gezond.

Benodigd:
Aluminiumfolie
Geschilde bananen
Aardbeien
Eventueel andere zachte vruchten als frambozen, bramen, kersen ed
Eventueel chocola (melk, puur, hazelnoot wat je wilt)

Pak een vierkant stuk aluminiumfolie.
Leg middenop een in lengte door de helft gesneden banaan, leg er 4 aardbeien bij en eventueel ander fruit.
Leg eventueel op de banaan een blokje chocola, het hoeft niet groot te zijn, wel een dikke reep anders verbrand de chocola.

Vouw de aluminiumfolie goed dicht en leg het pakketje aan de rand van de bbq. Niet middenop want dan wordt het te heet.
Laat het pakketje tussen de 5 en 10 minuten liggen, afhankelijk van hoe heet de bbq nog is.

Het pakketje is klaar als de vruchten warm en zacht zijn en de chocola gesmolten. Is het nog niet zo ver dan kan je het pakketje gewoon weer dichtvouwen en terug leggen natuurlijk.

Ook zonder chocola is dit een heerlijk hapje!

Gepofte gevulde appel


Pof een appel rechtstreeks in het vuur:
Boor het klokhuis uit en vul met geweekte rozijnen gemengd met een eetlepel suiker. Smeer de schil van de appel in met boter en wikkel de appel om met aluminiumfolie. Even 10 minuten op het vuur leggen, halverwege omdraaien en heerlijk!

 

Overige ideeën

Je kan ook rechtstreeks desserts grillen op de bbq. Denk aan plakken watermeloen, verse ananas of halve perzikken. Een schep vanille ijs erbij en klaar!











dinsdag 10 juni 2014

Knisperend chocolade cakeje met cream cheese vulling recept

Wie het vorige bericht heeft gelezen, zal zeker weten dat ik hou van alles Disney World dus ook het eten! Tijdens mijn vorige florida trip heb ik dan ook een kookboek meegenomen waar ik sindsdien regelmatig iets uit maak. Dit keer heb ik alleen wat inspiratie opgedaan voor een lekker cakeje. Met behulp van Cinderella is het een vrij bijzonder cakeje geworden van heerlijke chocolade cupcakes met een cheesecake toplaag, afgemaakt met een kruimellaagje. Het is simpel, snel te maken en zeker de moeite waard voor verjaardagen!

Een Pixie Dust cakeje voor wat sparkle in het gewone leven

Knisperend chocolade cakeje met cream cheese vulling

(geïnspireerd op een dessert van Cinderella's Royal Table, Magic Kingdom)

Maakt tussen 18 en 24 cupcakes

vrijdag 9 mei 2014

Last minute moederdagtaartje, zonder te bakken!


Wat was ik netjes op tijd vanochtend. Om 9:10 stond ik bij de bieb voor een boekstart bijeenkomst speciaal voor kleine kindjes. Er zou een muzikant komen en de kindjes zouden mee kunnen helpen met muziek maken. Maar behalve dat ik voor een bieb stond die nog helemaal niet open was, vertelde daarnaast de medewerker die de prullenbakken buiten aan het zetten was dat er ook echt geen boekstart ding was bij hun vandaag. Zal je altijd zien, heb je het voor mekaar gekregen om je kind aan te kleden, ontbijt te maken, te laten eten, en zelf te eten en aan te kleden, allemaal op tijd, heb je de afspraak verkeerd.... Zucht. En niet alleen dat, ik was ook nog een uur te vroeg. 
Even schoenen op de platenspeler leggen.... Mag dat??

Terug naar huis dus en even opgezocht waar die andere bieb dan zat. Een uurtje later waren we weer op weg en gelukkig op het juiste adres. Daar hebben we gezongen, gedanst, getrommeld, eventjes de harp uitgeprobeerd en nog wat van dat soort dingen. En al die mamas en papas maar zingen ;) daarvoor hebben ze moederdag, om waardering te laten zien voor dat soort dagen hihihi

Daarom een klein makkelijk taartje voor een last minute moederdag kado.

Een simpel aardbeien taartje, zonder bakken

Nodig: 
Een rol koekjes, bastonne is lekker maar het kunnen ook biscuitjes of country cookies of oreos zijn, wat je lekker vind
50 gram boter
Een pak custardpoeder (en melk en suiker om het mee te maken)
Een bak aardbeien
Slagroom

Springvorm 20 cm en bakpapier

Maal de koekjes fijn in een hakmolen of door ze in een afsluitbaar zakje te doen en eroverheen te rollen met een deegroller.
Smelt de boter en meng de koekkruimels erdoor. 
Leg een stuk bakpapier over de bodem van de springvorm en klik de zijkant erop.
Strooi het koekkruimeldeeg over de bodem, verspreid het met de achterkant van een lepel en druk goed aan.
Zet de springvorm in de koelkast.
Maak de aardbeien schoon en snijdt ze in plakjes, zet opzij.
Maak 200 ml custardpudding (zie verpakking)
Giet de nog warme pudding over de koekjesbodem en leg de aardbeien erop.
Zet de springvorm terug in de koelkast om de custard te laten stollen.
Maak de taart vlak voor serveren af door er toefjes slagroom op de doen.
Het is natuurlijk extra genieten om dit taartje op een bordje te schuiven en met twee vorkjes te serveren. Lekker samen smullen!

maandag 28 april 2014

Cupcakes voor een 30 jarige

Ik ben net heerlijk uit eten geweest voor mijn verjaardag. We zijn naar een restaurant gegaan waar we 10 jaar geleden toen mijn vriend er om de hoek woonde en we nog de luxe van stufi hadden, vaak gingen eten. Gek om er ineens met je kind te zitten terwijl het restaurant nog hetzelfde brood vooraf serveert en nog steeds een pluk munt in een waterkaraf doet die standaard op tafel komt! De huiskater Frans, een echte schat, was inmiddels overleden (al 5 jaar! ) maar ze hadden een lieve vervanger, Guus. De spareribs die ze serveerden, hebben al mijn vorige sparerib ervaringen teniet gedaan en de black angus was heerlijk! Met een volle bak speelgoed en een heerlijke ravioli was zelfs onze kleine meid helemaal zoet. Ik ben dus 30 geworden vandaag, en het was een leuke dag! Dus hierbij een cupcake recept, simpel en lekker :) en mocht je geinteresseerd zijn het restaurant heet eetcafe Van Beeren in Amsterdam, nabij de Nieuw Markt.


CHOCOLADE CUPCAKES
Maakt 18 stuks

benodigdheden:

230 gram zachte boter
230 gram fijne kristalsuiker
175 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder
4 eetlepels cacaopoeder (3 eetlepels rauwe cacaopoeder)
4 eieren
1 theelepel vanille extract
100 gram hazelnootchocolade in stukjes gehakt

Een muffinbakvorm 
Papieren muffinvormpjes
Eventueel een ijsschep met zo'n dingetje wat heen en weer gaat

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Doe de papieren vormpjes in de bakvorm.
Klop alle ingredienten behalve de gehakt chocola in een grote kom, liefst electrisch totdat het beslag luchtig en licht van kleur is. Ongeveer 8 minuten. Roer voorzichtig de gehakt chocola erdoor.
Schep het beslag in de vormpjes. De ijsschep is hiervoor heel handig omdat het beslag er makkelijk uitvalt, niet druipt over de vorm, en je hebt bij 1 schep de goede hoeveelheid plus alle cakejes zijn hetzelfde formaat.
Zet de cakejes 20-25 minuten in de oven. Neem de bakplaat eruit en laat nog 5 minuten staan. Haal de cakejes er daarna uit en laat afkoelen op een rooster.

Je kan ze 2 dagen bewaren in een afgesloten trommel. 

Geniet!

maandag 14 april 2014

Gezondere usa pannenkoeken, ook heerlijk voor kinderen!

Weer migraine... What is up with that.

In plaats van een gebakreceptje heb ik vandaag pannenkoeken. USA pancakes, eigenlijk voor de ochtend maar ook prima voor lunch of avondeten. Ze zijn iets gezonder dan het pak uit de supermarkt vooral als je er een stuk fruit of groente doorheen raspt. Heel lekker, geen bakpoeder en als je er geen liters stroop of maple syrup overheen giet, een prima ontbijt optie.

Gezondere USA pannenkoeken
In ons geval was het genoeg voor twee volwassenen en een goed etende peuter (ongeveer 15 kleine pannenkoeken)

Ik gebruik voor de afmeting een mok. Makkelijk in gebruik en om te onthouden!

1 kop speltmeel (of een ander volkorenmeel)
1/2 kop havermout
1/2 kop boekweitmeel
Snufje zout 

1 kop melk of vervanger zoals rijstmelk
1/2 kop yoghurt
2 eieren
Optioneel: 1 geraspt stuk fruit zoals appel of peer, een handvol blauwe bessen, of geraspte groenten zoals courgette of wortel

1/2 kop spa rood

Meng het meel, de havermout en het zout in een grote kom.
Voeg de melk erbij en roer goed.
Doe hierna de yoghurt en eieren erbij. Klop alles goed doorelkaar.
Voeg als laatste het fruit/groenten toe. Roer voorzichtig.

Verwarm een (Pannen)koekenpan.
Doe rijst/kokosolie of boter in de pan.

Voeg nu de spa rood bij het beslag. Roer voorzichtig totdat het goed gemengd is.

Schep drie sauslepels beslag apart in de pan. Bak op middelmatig vuur totdat ze goudbruin zijn aan de onderkant. Draai ze om en herhaal voor de andere kant.

De pannenkoeken kunnen warm gehouden worden in de oven of op een bord boven een pan met warm water. Als je echter niet zoveel pannenkoekjes maakt, zoals bij dit recept, kan je ze gewoon opstapelen en afdekken met een pandeksel. Ze zullen nog warm zijn als je ze serveert.

Serveer met maple syrup, spek, eieren en hashbrowns voor een All American Breakfast. Of eet ze met stroop, honing, kaas, natural... Etc.

Geniet!

dinsdag 1 april 2014

Gezond kinderkoekje, geen toegevoegd suiker, zuivelvrij, zonder ei

Dit recept is geïnspireerd op de dierenkoekjes van Goodies. Het is een simpel recept, je hebt alleen een maatbeker nodig. De zoete smaak komt van druivensap, er zit geen ei in en kinderen kunnen mee helpen! Het deeg is ideaal om vormpjes mee te maken waardoor je er zelf dierenkoekjes mee kan maken :)


Kinderkoekjes, zonder toegevoegd suiker, zuivelvrij, zonder ei

Maakt ongeveer 20 kleine koekjes

(Let op: het meel is in ml , niet gram)

200 ml speltmeel
Een pak druivensap, daarvan heb je 100 ml ingedikt druivensap nodig (wit voor witte koekjes, rood voor roze koekjes)
35 ml vloeibare kokosolie (gewoon even op de kachel zetten oid)
theelepel bakpoeder


De druivensap moet ingedikt worden. Dit kan je makkelijk een dag of twee van te voren doen. Bewaar het afgedekt in de koelkast.
Giet ongeveer 300 ml druivensap in een pannetje en laat tot de helft inkoken. Ik heb het 25 minuten op een laag pitje laten pruttelen maar let op dat het niet droog kookt! (Ik heb iets meer in de pan gedaan zodat ik in ieder geval 100 ml over zou hebben.) Laat de druivensap deels afkoelen voor gebruik.

Roer de bakpoeder door het speltmeel.
Giet de kokosolie en de druivensap bij het meel. Roer het goed door elkaar met een vork.

Zet het beslag minimaal een uur in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 220 graden.
Als het beslag stevig is geworden, kan je het uitrollen als deeg op een licht bestoven oppervlak.
Rol het deeg uit tot een dikte van ongeveer een halve centimeter.

Druk er figuurtjes uit of snijdt het deeg in vierkantjes.

Bak de koekjes 20-25 minuten in het midden van de oven.

De koekjes zijn het best te bewaren in een luchtdichte doos in de koelkast.

Geniet!




maandag 24 maart 2014

(Echt!) Lekkere zachte ahornsiroop koekjes, gluten-arm, zonder ei en ev zuivelvrij

Het klinkt misschien ongelovelijk dat een gluten-arm, geraffineerd suikervrij, ei-vrij en eventueel zelfs zuivelvrij koekje lekker kan zijn maar toch is het zo! Probeer maar ;) Mijn moeder heeft sinds kort een overzicht van alles wat ze (tijdelijk) niet mag eten. Dat is ongeveer alles en dus erg moeilijk. Ik probeer haar daarom te helpen met recepten voor snacks die ze gerust kan eten.
Deze is heel erg makkelijk en bevat heel weinig ingredienten. Het boekweitmeel geeft een vrij typische smaak en kan vervangen worden door ander meel.

Ahornsiroop koekjes, gluten-arm, geraffineerd suikervrij, ei vrij, eventueel zuivelvrij

100 gram boter, kamertemperatuur
1 avocado, goed rijp
50 ml ahornsiroop
100 gram gerst vlokken
100 gram boekweitmeel

Klop de boter, avocado en ahornsiroop tot een luchtig beslag.  
Maal de gerst vlokken zo fijn mogelijk. Meng het meel erdoor.
Roer het meelmengsel door de natte ingredienten.

Leg een vel bakpapier op een bakplaat. Schep bolletjes van het beslag op de plaat. Ze lopen niet uit dus druk ze enigzins plat.
Zet de bakplaat in de koelkast.

Verwarm ondertussen de oven voor op 225 graden. 

Als de oven voorverwarmt is, neem dan de plaat uit de koelkast en zet deze 1 onder het midden in de oven.
Draai de temperatuur omlaag naar 200 graden.
Bak de koekjes 15 tot 20 minuten, totdat ze goudbruin zijn. Te lang en ze worden heel broos aan de buitenkant.

Ik hoor graag als je ze probeert!
Geniet!

maandag 10 maart 2014

Natuurlijke red velvet cupcakes recept met honing

Dit recept is nog een klein beetje in de maak omdat het heel moeilijk is om rode cake te maken zonder chemische kleurstof. Chemisch rood is een theelepel, diezelfde kleur natuurlijk vergt 100 ml op zijn minst. In ieder geval zijn het lekkere cakejes of ze nou diep rood zijn of niet. Dit recept werkt niet voor een taart gezien dat het natuurlijk rood aangetast wordt door hitte. Gelukkig wordt het rood een prachtige bruin als het verkeerd gaat, ook lekker!

Natuurlijk red velvet cupcakes met honing

260 gram witmeel (kan ook spelt maar dan wordt de cake donkerder)
1/2 theelepel zout
2 eetlepels cacao (of 1,5 eetlepel rauwe cacao)
175 gram honing creme (die wittige)
3 eieren, gescheiden
120 ml plantaardige olie
240 ml karnemelk
2 theelepels vanille extract
1 theelepel azijn
100 ml bietensap

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Boter een muffinvorm.

Voeg alle droge ingredienten samen in een kom en mix. Zet opzij.

Voeg alle natte ingredienten samen in een grote kom maar houdt het eiwit apart.
Klop goed door elkaar.
Blijf kloppen en schep beetje voor beetje de droge ingredienten erdoor tot alles goed gemengd is.

Klop in een aparte vetvrije kom de eiwitten net stijf. 

Roer de eiwitten voorzichtig door het beslag.

Schep het beslag in de vormpjes. Geen lepels afkloppen of de vorm stampen, dan gaat de lucht er weer uit en dat is het enige wat deze cakejes luchtig maakt.

Zet de cakejes 30 minuten midden in de oven of totdat als je er een sateprikker in steekt deze er schoon uitkomt.

Geniet!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...