Posts tonen met het label zonder toegevoegd suiker. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zonder toegevoegd suiker. Alle posts tonen

vrijdag 26 juni 2015

Super snel lekker en gezond ijs recept met maar 2 ingredienten!Lactosevrij, suikervrij, zonder ei

In commercieel ijs zit vaak veel suiker, chemische ingredienten en slechte kleurstoffen. Gelukkig heb ik een simpel, snel recept bedacht dat heel lekker ijs maakt. Het smaakt een beetje naar sorbetijs maar minder waterig. Je hebt maar 2 ingredienten nodig en een foodprocessor of blender die ijs kan malen. Het is daarnaast lactosevrij, suikervrij en zonder ei! Mijn dochtertje vindt het heerlijk en ze mag altijd zelf een smaakje kiezen. 
Gezond ijs, echt waar!


Dit ijs kan je sneller maken dan de tijd die het kost om naar de ijscowinkel of supermarkt te gaan!

Ik heb hier het recept voor drie smaken namelijk chocola, bosvruchten en mango maar je kan heel veel smaken maken. Als je de basics door hebt, kan je experimenteren met andere ingredienten.

Dit recept maakt genoeg voor 2 personen. Dit kan mijn kleine hakmolen het beste aan. Mocht je een echt grote foodprocessor hebben dan kan je het recept verdubbelen.
Even mixen en klaar!

Gezond ijs 

Hoeveelheid: 2 personen
Tijd: 5 minuten (echt waar!)

Chocoladeijs
Benodigd:
2 rijpe bananen
2 eetlepels cacao
1/2 kopje bevroren blauwe bessen

Bosvruchtenijs
Benodigd:
1 rijpe bananen
1 eetlepel cacao
250 gram bevroren bosvruchten

Mangoijs
Benodigd:
2 rijpe bananen
250 gram bevroren mango 

Werkwijze:
Doe de bananen en eventueel de cacao in de foodprocessor en pureer tot een glad beslag.  
Geen stukjes meer te zien

Het is belangrijk dat de banaan helemaal vloeibaar is. Dit is het vocht waarmee je het bevroren fruit kan mixen.
Voeg het bevroren fruit erbij en mix tot glad ijs. Dit duurt maar max een minuut. Niet door blijven mixen want dan smelt het ijs weer door het draaien.
We hadden wat stukjes in het mangoijs gelaten, lekker!
Het lekkerste is om het ijs meteen op te eten.
Mocht het iets te vloeibaar zijn geworden, schep het dan in een vriezerbestendig bakje en zet een half uur in de vriezer. Haal het eruit en roer het goed door. Zorg dat je de randen goed schraapt. Zet het eventueel nogmaals 30 minuten in de vriezer.
Het is niet zo lekker om het ijs lang te bewaren omdat het heel hard wordt en kristaliseerd.
Lekker op eten dus!

Je hebt vast wel door wat de basis is van dit ijs. Een kwestie van 1 of 2 rijpe bananen en bevroren fruit. Hiermee kan je dus eindeloos varieren.
Ik gebruik 2 bananen als ik het ijs wat zoeter wil hebben, en 1 als ik niet wil dat de banaan gaat overheersen.
Probeer ook eens nootjes toe te voegen aan het eind, of pureer een paar munt blaadjes mee bij het chocoladeijs bijvoorbeeld.

Met de hittegolf in volle gang kan je lekker vaak verantwoord genieten van een ijsje!

En denk je dat je nu vaker ijs gaat eten? Welke smaak ga jij proberen?

woensdag 15 april 2015

Heerlijke amandel-dadel koekjes recept in 15 minuten, zonder ei, zonder toegevoegd suiker, glutenvrij en eventueel zuivelvrij

Dit simpele recept heb ik vandaag in 15 minuten gemaakt voor onverwacht bezoek (nou ja, verwacht maar veel te vroeg). Het zijn hele lekkere beetje zachte koekjes, glutenvrij, toegevoegd suiker vrij, zonder ei en eventueel zuivelvrij.

Amandel-dadel koekjes


Benodigd:
125 gram amandelmeel 
30 gram boter of margarine
4 dadels
Eventueel een halve eetlepel agavesiroop als je van zoet houd

Een keukenmachine

Verwarm de oven voor op 180 graden celsius. 
Doe een bakpapiertje op een bakplaat.

Stop alle ingredienten in de keukenmachine en maal fijn tot een samenhangend deeg. Voeg eventueel een theelepel of twee water toe als het niet genoeg plakt.
Rol kleine balletjes en druk deze plat op de bakplaat tot ongeveer 1 cm dik. (2 jarige kunnen hier prima bij helpen :)
Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak 8 minuten.

Haal de bakplaat uit de oven en draai de koekjes met een spatel om. De overige hitte van de plaat gaart dan de bovenkant van de koekjes nog een beetje. 
De koekjes hoeven niet perse af te koelen maar hoe koeler, hoe steviger. Wel nog chewy (en mocht iemand daar een goed Nederlands woord voor kennen dan hoor ik het graag!)

Ik denk dat ik ze maar amandel-dadel te vroege schoonouders koekjes noem :)

Ik wil 'm mama!!

Trouwens druk druk druk druk! Vandaar even wat stilte van mijn kant. Over 1,5 week moet ik een bruidstaart voor 100 mensen af hebben, voor een bruiloft waar ik tevens de ceremoniemeester ben, en kort daarna een kleine maar zeer gedecoreerde verjaardagstaart in het thema Outlander (de serie). Het wordt leuk! Maar druk dus.

vrijdag 23 januari 2015

Gezonde (spelt) soesjes met chocolade vulling recept zonder toegevoegdsuiker

Lotte wilde koekjes bakken en ik had nog een recept voor soesjesdeeg die ik wilde proberen.
Soesjes bleken super simpel te maken. Laat je dus niet tegenhouden door het idee dat het veel werk is want dat is het niet. De vulling erin krijgen is ook heel makkelijk.
Het soesjesdeeg is trouwens een klassieker, behalve de speltmeel.  Dit geeft het wel een hele lekkere smaak. Je kan ze ook prima zonder vulling eten.
De vulling is gemaakt met banaan en avocado en zonder toegevoegd suiker.

(Spelt)soesjes met chocolade vulling

Maakt minstens 40 medium soesjes
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...