Posts tonen met het label chocola. Alle posts tonen
Posts tonen met het label chocola. Alle posts tonen

dinsdag 24 juni 2014

Bbq kindertoetjes tot chic dessert recept, s'mores, (on)gezonde fruitpakketjes, gepofte gevulde appel

Het bbq seizoen is weer ruimschoots aan de gang. Dat merken we omdat als je drie hoog woont er genoeg buren zijn om je te vergassen met slecht aangestoken vuurtjes. Zelf beginnen we daar op ons balkon niet aan maar toen we op de hond van mijn ouders gingen passen in hun huis, konden we het ook niet laten. In de supermarkt vind ik het altijd een zoektocht naar goed bbqvlees. Het meeste is echt te gemarineerd voor mijn smaak en vliegt daarbij ook nog eens super snel in de fik. Ik weet dat verbrand vlees er een beetje bij hoort maar volkomen verkoolt vlees vind ik toch niet zo lekker. En zoals mijn vriend zei: zo'n aluminiumbakje erop leggen... dan kan je net zo goed gewoon in de pan bakken. Maar goed na veel meer vlees in mijn mandje gegooid te hebben dan ik ooit zou willen opeten, ben ik natuurlijk het toetje vergeten. Dat schiet er voor mijn gevoel bij bbqen snel bij in terwijl je toch hele hele lekkere hapjes kan maken, van leuke do-it-yourself kindertoetjes tot redelijk chique desserts.
Dus voor jouw volgende bbq een paar ideeen:

S'mores

De echte USA s'more met graham cracker en hershey's chocolate!

De kampvuur kinder snack waar menig volwassene ook nog heel enthousiast van wordt. Hoewel we in Nederland niet helemaal de juiste ingrediënten hebben voor de traditionele s'more kunnen we toch iets heeel lekkers maken.

Benodigd:
* Grote marshmallows, tegenwoordig vaak te koop bij de snoepjes in de supermarkt, liefst alleen witte.
*Een lange stok om de marshmallows boven de bbq of het kampvuur te kunnen hangen. (Het leukste is natuurlijk als je die gewoon van een boom haalt en dan een puntje snijdt aan het eind, lekker rustiek ;)
* Hershey's chocolate bar (soms te koop bij Albert Heijn) of dunne plakjes melk chocolade, ik adviseer die plakjes voor op brood, vaak te koop bij de hagelslag ed.
* Graham crackers, dit laatste is in Nederland niet te koop en er is eigenlijk ook geen vergelijkbaar product gek genoeg. Het is een grote cracker maar met een soort zoete smaak. Je kan recepten vinden op internet maar je kan ze ook gewoon vervangen voor tarwebiscuitjes.

(Tip: gebruik een LU scholiertje koekje in plaats van losse koekjes en chocola, lekker makkelijk!)

Leg een koekje met een stukje chocola erop klaar. Leg een tweede koekje binnen handbereik.

Rijg een marshmallow aan het einde van de stok en hang die boven het vuur. Blijf draaien en houdt de marshmallow niet te dichtbij anders verbrand deze, soms door letterlijk in de fik te vliegen. De marshmallow is klaar als deze is opgepoft en gecarameliseerd aan de buitenkant. Pas op dat die niet van je stok afvalt.
Je kan er hele theorieen op los laten over hoe de beste marshmallow te roosteren en dat hebben mijn zus en ik veelvuldig gedaan, dus als je nog tips nodig hebt, we hebben zelfs een filmpje. (Wij zijn van mening dat de marshmallow zo groot mogelijk moet zijn opgeblazen, mooi egaal bruin rondom, bijna van je stokje moet vallen maar nog net een beetje ongesmolten moet zijn van binnen. It's an art.)

Als de marshmallow klaar is, pak je koekje met chocola, en je andere koekje op 1 hand. Leg de marshmallow op de chocola, duw het tweede koekje erop en gebruik de koekjes om de marshmallow van de stok af te trekken. Mocht dit onduidelijk zijn of ingewikkeld lijken, je kan ook het koekje met chocola op de tafel laten liggen, de marshmallow erop leggen, het tweede koekje erop duwen en dan terwijl je blijft duwen het stokje eruit te trekken.

Wacht een paar seconden zodat de chocola een beetje kan smelten en eet dan meteen op. Het is echt genieten!



FRUITPAKKETJES


Dit is een chique dessert van de bbq maar heel makkelijk, lekker en zelfs eventueel gezond.

Benodigd:
Aluminiumfolie
Geschilde bananen
Aardbeien
Eventueel andere zachte vruchten als frambozen, bramen, kersen ed
Eventueel chocola (melk, puur, hazelnoot wat je wilt)

Pak een vierkant stuk aluminiumfolie.
Leg middenop een in lengte door de helft gesneden banaan, leg er 4 aardbeien bij en eventueel ander fruit.
Leg eventueel op de banaan een blokje chocola, het hoeft niet groot te zijn, wel een dikke reep anders verbrand de chocola.

Vouw de aluminiumfolie goed dicht en leg het pakketje aan de rand van de bbq. Niet middenop want dan wordt het te heet.
Laat het pakketje tussen de 5 en 10 minuten liggen, afhankelijk van hoe heet de bbq nog is.

Het pakketje is klaar als de vruchten warm en zacht zijn en de chocola gesmolten. Is het nog niet zo ver dan kan je het pakketje gewoon weer dichtvouwen en terug leggen natuurlijk.

Ook zonder chocola is dit een heerlijk hapje!

Gepofte gevulde appel


Pof een appel rechtstreeks in het vuur:
Boor het klokhuis uit en vul met geweekte rozijnen gemengd met een eetlepel suiker. Smeer de schil van de appel in met boter en wikkel de appel om met aluminiumfolie. Even 10 minuten op het vuur leggen, halverwege omdraaien en heerlijk!

 

Overige ideeën

Je kan ook rechtstreeks desserts grillen op de bbq. Denk aan plakken watermeloen, verse ananas of halve perzikken. Een schep vanille ijs erbij en klaar!











maandag 28 april 2014

Cupcakes voor een 30 jarige

Ik ben net heerlijk uit eten geweest voor mijn verjaardag. We zijn naar een restaurant gegaan waar we 10 jaar geleden toen mijn vriend er om de hoek woonde en we nog de luxe van stufi hadden, vaak gingen eten. Gek om er ineens met je kind te zitten terwijl het restaurant nog hetzelfde brood vooraf serveert en nog steeds een pluk munt in een waterkaraf doet die standaard op tafel komt! De huiskater Frans, een echte schat, was inmiddels overleden (al 5 jaar! ) maar ze hadden een lieve vervanger, Guus. De spareribs die ze serveerden, hebben al mijn vorige sparerib ervaringen teniet gedaan en de black angus was heerlijk! Met een volle bak speelgoed en een heerlijke ravioli was zelfs onze kleine meid helemaal zoet. Ik ben dus 30 geworden vandaag, en het was een leuke dag! Dus hierbij een cupcake recept, simpel en lekker :) en mocht je geinteresseerd zijn het restaurant heet eetcafe Van Beeren in Amsterdam, nabij de Nieuw Markt.


CHOCOLADE CUPCAKES
Maakt 18 stuks

benodigdheden:

230 gram zachte boter
230 gram fijne kristalsuiker
175 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder
4 eetlepels cacaopoeder (3 eetlepels rauwe cacaopoeder)
4 eieren
1 theelepel vanille extract
100 gram hazelnootchocolade in stukjes gehakt

Een muffinbakvorm 
Papieren muffinvormpjes
Eventueel een ijsschep met zo'n dingetje wat heen en weer gaat

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Doe de papieren vormpjes in de bakvorm.
Klop alle ingredienten behalve de gehakt chocola in een grote kom, liefst electrisch totdat het beslag luchtig en licht van kleur is. Ongeveer 8 minuten. Roer voorzichtig de gehakt chocola erdoor.
Schep het beslag in de vormpjes. De ijsschep is hiervoor heel handig omdat het beslag er makkelijk uitvalt, niet druipt over de vorm, en je hebt bij 1 schep de goede hoeveelheid plus alle cakejes zijn hetzelfde formaat.
Zet de cakejes 20-25 minuten in de oven. Neem de bakplaat eruit en laat nog 5 minuten staan. Haal de cakejes er daarna uit en laat afkoelen op een rooster.

Je kan ze 2 dagen bewaren in een afgesloten trommel. 

Geniet!

dinsdag 19 november 2013

Geweldige chocolade pudding, bijna (of helemaal) suikervrij

Twee avonden achter elkaar heb ik deze heerlijke chocolade pudding gemaakt. Het recept is gebaseerd op dit recept van Joy of Baking, en zoals zoveel recepten van mij op moment, suikervrij. Nou ja, als je wilt, en anders heeft het een beetje suiker in de vorm van pure chocola.
Mijn suikervrije recepten zijn trouwens niet perse gezond zoals groenten en fruit. Er zit alleen geen evil geraffineerd suiker in. Hier gebruik ik maple syrup en stevia. Dus niet giftig maar wel super makkelijk te maken! Jee!

Geweldige chocolade pudding (bijna) suikervrij

(voor de suikervrije variant, laat de chocola eruit. De pudding is dan minder luxe maar nog steeds heel lekker!)

Genoeg voor 4, het is vullend!
Het duurt inclusief wachttijd ongeveer 1,5 uur om te maken.

Uch... ik moet echt eens leren voedsel fotograferen... zelfs Mickey kijkt ongelukkig. Het smaakt veel beter dan het eruit ziet, echt waar!
Ingredienten
- 2,5 eetlepels maizena
- 30 gram ongezoet cacao
- 1/4 theelepel zout
- 100 ml maple syrup
- 1/8 theelepel stevia (95% steviolglycoside)
- 3 grote eigeel
- 315 ml melk
- 100 ml (slag)room
- 40 gram pure chocola in stukjes
- 1 theelepel vanille extract
- 15 gram boter in stukjes

Mix de maizena, zout en cacao in een hittebestendige kom. Gebruik de bolle kant van een lepel om het mengsel langs de zijkant te schrapen om zo de maizena goed te verdelen totdat er bijna geen klontjes meer zijn. Voeg de stevia en maple syrup erbij en klop tot een homogeen mengsel. Klop daarna het eigeel erdoor. Zet de kom opzij.


Doe de melk en de room in een pan en breng tot aan het kookpunt. Haal van het vuur en voeg het langzaam bij het chocolade mengsel. Klop tot alles goed gemengd is.

Giet het mengsel terug in de pan en verhit al roerend op medium totdat het dik wordt. Blijf goed roeren! Als het de consistentie van pudding heeft, neem het van het vuur en klop nog een paar seconden hard door.

Roer de boter, chocolade stukjes en vanille erdoor.

Schep de pudding in een schone kom en dek het af met een stuk bakpapier. Hierdoor vormt zich geen vel op de pudding. Koel de pudding een uur in de koelkast.

Haal de pudding na het uur uit de koelkast, haal het bakpapier eraf en klop nog eens goed door.
De pudding is nu klaar om te eten, jee!
Of het kan terug in de koelkast totdat je het nodig hebt.


Geniet!

dinsdag 1 oktober 2013

2 minuut Chocoladetaart in een mok, zonder ei of boter

Ooit 's avonds op de bank gezeten wensend dat je chocoladetaart had? Dan is dit echt een recept voor jou! Snel, weinig zooi en lekker! Van je kast doorzoeken naar ingredienten tot op de bank met een mok heerlijke taart duurt maar hoogstens 10 minuten.

2 minuut Chocoladetaart in een mok



Benodigdheden:

- een magnetron bestendige mok, zo'n eentje waar je thee uit drinkt.

- 5 eetlepels zelfrijzend bakmeel
- 4 eetlepels rietsuiker (of basterdsuiker)
- 2 volle theelepels cacao
- snufje zout

- 1/2 theelepel witte azijn
- 1/4 puur vanille extract
- 2 theelepels plantaardige olie (geen olijf, ik gebruik altijd rijstolie)
- 4,5 eetlepels water
Doe de droge ingredienten in de mok en mix ze goed door elkaar. Maak een gat in het midden en voeg de natte ingredienten toe. Mix het geheel met een vork tot een egaal beslag. Zet de mok in de magnetron en verwarm 2 minuten op 800 watt.
Met een beetje poedersuiker, frosting, slagroom, of stukjes chocola maak je het taartje af. Leuk om te zien, heerlijk om te eten!


Dit is ook leuk als cadeautje voor bijvoorbeeld een housewarming, verjaardag of trouwerij. Koop een leuke mok, doe de droge ingredienten erin. Voeg er wat fijn gehakte chocola bij voor een extra decadente taart. Doe de natte ingredienten in een klein zakje dat je heel goed dichtmaakt en aan de mok hangt, samen met een kaartje met het recept. Wikkel het geheel mooi in folie en klaar! Simpel, goedkoop en heel leuk!

Maak er iets moois van!


dinsdag 4 juni 2013

Gezonde chocolademousse, zonder suiker en super simpel

Recept van de week


Deze week begin ik aan een trouwtaart. Ik heb er echt zin in maar het wordt wel spannend! Ik heb nog nooit een trouwtaart gedaan en zeker nooit zo'n grote taart gemaakt. Hij wordt voor 70 mensen! Mijn How to aanstaande vrijdag gaat vervallen als ik compleet in de stress raak ofzo ;)
Gelukkig zijn er veel simpelere projecten met een geweldig resultaat. Wie wil er nou niet een gezonde chocolademousse maken. Gewone chocolademousse is al niet echt ongezond maar deze is echt gezond met maar 3 ingredienten en geen suiker.



Gezonde chocolademousse zonder suiker en super simpel
(Ruim voldoende voor 2 personen)

Benodigdheden:

2 bananen, goed rijp maar niet bruin
2 avocado, rijp
6 afgestreken eetlepels cacao
Kom
Mixer


De avocado moet echt goed rijp zijn anders gaat dit recept niet lukken. Zoek eerst een donker groen, zwaar, stevig exemplaar zonder zachte plekken of deuken. Doe daarna dit:
Haal het stokje eraf, is het daaronder bruin dan is de avocado overrijp, is het gelig groen dan is hij perfect!

De bananen moeten ook goed rijp zijn maar liever niet bruin.

Werkwijze:

Snijd de avocado tot aan de pit in vieren. Je kan de kwartjes nu van de pit aftrekken en de schil eraf trekken. Je hoeft dus niks te schillen.

Doe de avocado in de kom en mix totdat er geen klontjes meer zijn en je een luchtige licht groene smurrie hebt. Prak de bananen erdoor en mix daarna nogmaals totdat je een mousse achtige substantie hebt. Voeg de cacao toe en mix nogmaals 3 minuten op hoge snelheid.

Verdeel de mousse in schaaltjes en zet deze minstens 30 minuten in de koelkast. Of zet de hele kom in de koelkast, en eet het daarna allemaal in je eentje op ;)


Maak er iets moois van!

vrijdag 31 mei 2013

Hoe maak ik: chocolade tempereren met de magnetron en zonder thermometer

Hoe maak ik:

Check en roer elke 15 seconden
Chocolade tempereren met de magnetron en zonder thermometer

Eindelijk zomerachtig! Ik dacht dat het nooit zou komen. De eerste heerlijke dag kwam precies overeen met de eerste keer dat Lotte, mn bijna 9 maanden oude dochter, naar de dierentuin ging. Samen met mij natuurlijk, want dierentuinen zijn fantastisch! Opa, Oma en papa waren ook mee, maar die zijn lang niet zo gek als ik en rennen daarom niet met een grote grijns van het ene naar het andere dierenverblijf.
Iedereen genoot van de zon

Het is toch geweldig dat je midden in Amsterdam naar huilende wolven kan luisteren, op kan kijken naar bizarre dino-achtige vissen achter een beangstigend dun uitziend glas, en in gezelschap van een voedende gorilla je eigen dochter kan voeden. Ik wou dat ik dat laatste gedaan had, het leek me zo gezellig. Een soort bonding experience. In plaats daarvan heb ik een rustig plekje in het aquarium opgezocht, ook een leuke voor op mijn borstvoedingslocaties lijstje, lol. Juist dit soort leuke, gezellige momenten met mn baby zorgen voor de aanwezige onwil om een baan te zoeken waarbij ik haar niet mee kan nemen. Ik houd van werken maar moederschap bevalt me ook heel erg, en dat kan ik later echt niet meer doen. Daarom ben ik ook zo gedreven geworden in het zoeken van ander soort inkomsten en kan ik nu een mooie 'Hoe maak ik' over chocolade tempereren aan jullie geven.

Er wordt vaak gezegd dat chocola tempereren moeilijk is maar dat is het niet. Dit is een simpele manier die eigenlijk altijd lukt. Er zijn twee dingen die daar mee te maken hebben:

Ten eerste wat is getempereerde chocola?
Dat is wanneer de chocola breekt zoals een reep doet. Het knapt. Als je chocola smelt en je tempereert (tempeert??) het niet of niet goed dan, als het weer afgekoeld is, buigt het in plaats van te breken. Het blijft dus zacht. Daarnaast heeft getempereerde chocola een mooie glans, heb je dat niet gedaan dan is het dof.

Ten tweede moet je begrijpen wat er gebeurt als je chocola tempereert zodat je snapt waarom je dat aan het doen bent.
Chocola in vaste staat, is vergelijkbaar met New York City. Alle gebouwen staan netjes in rechte lijnen, de straten vormen een soort raster. Wanneer je het smelt, is het alsof er een grote storm over NY raast en er bomen, autos en troep overal ligt, chaos dus. Wanneer het afkoelt, gebeurt er niks met al die troep. Het is te fixen maar je hebt iets nodig wat het allemaal opruimd en NY terug brengt naar z'n originele staat. Hiervoor heb je vaste chocola nodig. Die chocola weet hoe een raster is, weet hoe het schoon, en strak moet zijn; en het zal de rest van de chocola vertellen om op te ruimen. Daardoor ziet NY er weer goed uit en zal je chocola weer knappen in plaats van buigen.
En trouwens, als je chocola oververhit, is het alsof er een brand uit is gebroken na de storm... je krijgt NY nooit meer terug, en je chocola ook niet. Niks meer aan te doen, gewoon overnieuw beginnen met nieuwe chocola.

Waarschijnlijk kan een wetenschapper het veel duidelijker uitleggen maar je snapt het concept toch?

Dus: Hoe tempereer ik chocola:

Breek de chocola in stukjes. Ze hoeven niet super klein te zijn, de blokjes van de reep zijn meestal een prima grootte. Neem een kwart van de stukjes en hak of maal die fijn. Het heeft niet tot de consistentie van meel, gewoon klein genoeg zodat het makkelijk smelt.

Doe de overige 3/4 chocola in een magnetronbestendige kom en verhit op half vermogen (400 watt op de mijne) voor 1 minuut. Roer alles een keer om en verhit 15 seconden. Pas op dat je met het roeren niet de zijkant van de kom insmeert met een laagje chocola want dit verbrandt snel.
Herhaal het roeren en 15 seconden verhitten totdat er alleen kleine klontjes chocola over zijn in een zee van gesmolten chocola (niet drinken he... dat is niet goed voor je, ook al is het o zo lekker!) Stoppen als er nog kleine stukjes over zijn, helpt om de chocola niet te oververhitten en dus te verbranden.

Haal de kom uit de magnetron en doe de fijngemalen/gehakte chocola erin. Roer om zodat het goed gemixt is met de gesmolten chocola en laat dan een paar minuten staan. Herhaal totdat er geen stukjes meer te vinden zijn. Dit duurt meestal even en de chocola, ook al is het vloeibaar kan best wel koel aanvoelen.

Dit is getempereerde chocola en kan gebruikt worden om mee te dippen, te gieten of chocolaatjes van te maken.

Als de chocola toch niet helemaal wil smelten of als het net te dik is geworden om mee te dippen, gieten of wat je er dan ook mee wilt doen, verhit het dan nogmaals 10 seconden in de magnetron. Niet te vaak opnieuw verhitten of te lang want anders heb je weer chaos en moet er weer meer chocola in.

Restanten kunnen hergebruikt worden en opnieuw getempereerd. Of je kan het uitgieten over een stuk bakpapier, hagelslag of spikkels erover strooien en je hebt een lekkere snack.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...