maandag 14 april 2014

Gezondere usa pannenkoeken, ook heerlijk voor kinderen!

Weer migraine... What is up with that.

In plaats van een gebakreceptje heb ik vandaag pannenkoeken. USA pancakes, eigenlijk voor de ochtend maar ook prima voor lunch of avondeten. Ze zijn iets gezonder dan het pak uit de supermarkt vooral als je er een stuk fruit of groente doorheen raspt. Heel lekker, geen bakpoeder en als je er geen liters stroop of maple syrup overheen giet, een prima ontbijt optie.

Gezondere USA pannenkoeken
In ons geval was het genoeg voor twee volwassenen en een goed etende peuter (ongeveer 15 kleine pannenkoeken)

Ik gebruik voor de afmeting een mok. Makkelijk in gebruik en om te onthouden!

1 kop speltmeel (of een ander volkorenmeel)
1/2 kop havermout
1/2 kop boekweitmeel
Snufje zout 

1 kop melk of vervanger zoals rijstmelk
1/2 kop yoghurt
2 eieren
Optioneel: 1 geraspt stuk fruit zoals appel of peer, een handvol blauwe bessen, of geraspte groenten zoals courgette of wortel

1/2 kop spa rood

Meng het meel, de havermout en het zout in een grote kom.
Voeg de melk erbij en roer goed.
Doe hierna de yoghurt en eieren erbij. Klop alles goed doorelkaar.
Voeg als laatste het fruit/groenten toe. Roer voorzichtig.

Verwarm een (Pannen)koekenpan.
Doe rijst/kokosolie of boter in de pan.

Voeg nu de spa rood bij het beslag. Roer voorzichtig totdat het goed gemengd is.

Schep drie sauslepels beslag apart in de pan. Bak op middelmatig vuur totdat ze goudbruin zijn aan de onderkant. Draai ze om en herhaal voor de andere kant.

De pannenkoeken kunnen warm gehouden worden in de oven of op een bord boven een pan met warm water. Als je echter niet zoveel pannenkoekjes maakt, zoals bij dit recept, kan je ze gewoon opstapelen en afdekken met een pandeksel. Ze zullen nog warm zijn als je ze serveert.

Serveer met maple syrup, spek, eieren en hashbrowns voor een All American Breakfast. Of eet ze met stroop, honing, kaas, natural... Etc.

Geniet!

donderdag 3 april 2014

Klop, klop, klop suiker, welke suiker?

Migraine, daar hoort een falende lichaamsfunctie bij.... Naast het feit dat mijn hoofd en nek nog dagen intens zeer doen, is het zo saai. Ik kan niet goed lezen, ik kan geen tv kijken, ik kan niet eens bukken zonder een kloppende pijn in mijn hoofd. Belachelijk. Ik hoop dat de veroorzakende genen in mijn dochter afkomstig zijn van haar vader.
Even geen recept dus. 

Alleen een klein stukje over tros radar van gister waar ze het hadden over suiker en suikervervangers, natuurlijke en chemische. Ik heb alleen het eind gezien maar was een beetje ontdaan over wat de experts over suiker en suikervervangers te zeggen hadden. De conclusie leek te zijn dat het niet uit maakt of je witte kristalsuiker, rietsuiker, oerzoet, ahornsiroop of stevia eet, het is allemaal even slecht. De enige echte suiker vervanger is.... Aspartaam. Een chemische zoetstof. 
Een beangstigende conclusie naar mijn idee omdat mensen wordt aangeraden een chemische stof te eten in plaats van een natuurlijke. Of aspartaam slecht is of niet wil ik geen uitspraak over doen maar ik ben geen voorstander van chemische stoffen eten, of promoten. Al helemaal niet als ze gedragen worden door maltodextrine een koolhydraatrijk zetmeel. 
Dat laatste was het nadeel aan een pot stevia volgens de experts, wat dus een beetje raar is. Ik heb stevia trouwens gewoon puur, zonder extra toevoeging. Ik gebruik het eigenlijk nooit omdat het een moeilijke smaak heeft voor gebak maar is dat dan niet gezonder dan aspartaam?

Volgens de experts is suiker dus suiker, of het nou in een appel zit, kristalsuiker of agavesiroop. Allemaal even slecht want van alles wordt je dik. Dat klopt niet helemaal natuurlijk, een appel is niet zo slecht om te eten als een toffee, MAAR dat elke vorm van natuurlijk suiker (kristalsuiker is dat ook) suiker is, dat is natuurlijk wel zo. Daarom heb ik altijd moeite met het label suikervrij, gezien dat meesfal alleen geraffineerd suiker vrij in houdt. En dat suiker dikmakend is in welke vorm dan ook dat vind ik ook wel logisch (uitgezonderd fruit lijkt me...en hoe zit dat dan?). Toch eet ik liever minder geraffineerd suiker van natuurlijke oorsprong. Naar mijn idee is dat vergelijkbaar met het eten van een appel, schil en al, en appelmoes. Het is in principe hetzelfde maar die appel bevat een stuk meer vitamines en vezels.

Ik raad iedereen die geinteresseerd is in suikers aan programma gemist op te zoeken. Het geeft wel food for thought, om er even bij stil te staan ook al eet je geen witsuiker, ook andere producten doen je bloedsuikerspiegel stijgen en maken je dik.

Welke suiker je ook kiest, eet met mate is het beste motto. Wat denken jullie? Welke suikers gebruiken jullie?



dinsdag 1 april 2014

Gezond kinderkoekje, geen toegevoegd suiker, zuivelvrij, zonder ei

Dit recept is geïnspireerd op de dierenkoekjes van Goodies. Het is een simpel recept, je hebt alleen een maatbeker nodig. De zoete smaak komt van druivensap, er zit geen ei in en kinderen kunnen mee helpen! Het deeg is ideaal om vormpjes mee te maken waardoor je er zelf dierenkoekjes mee kan maken :)


Kinderkoekjes, zonder toegevoegd suiker, zuivelvrij, zonder ei

Maakt ongeveer 20 kleine koekjes

(Let op: het meel is in ml , niet gram)

200 ml speltmeel
Een pak druivensap, daarvan heb je 100 ml ingedikt druivensap nodig (wit voor witte koekjes, rood voor roze koekjes)
35 ml vloeibare kokosolie (gewoon even op de kachel zetten oid)
theelepel bakpoeder


De druivensap moet ingedikt worden. Dit kan je makkelijk een dag of twee van te voren doen. Bewaar het afgedekt in de koelkast.
Giet ongeveer 300 ml druivensap in een pannetje en laat tot de helft inkoken. Ik heb het 25 minuten op een laag pitje laten pruttelen maar let op dat het niet droog kookt! (Ik heb iets meer in de pan gedaan zodat ik in ieder geval 100 ml over zou hebben.) Laat de druivensap deels afkoelen voor gebruik.

Roer de bakpoeder door het speltmeel.
Giet de kokosolie en de druivensap bij het meel. Roer het goed door elkaar met een vork.

Zet het beslag minimaal een uur in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 220 graden.
Als het beslag stevig is geworden, kan je het uitrollen als deeg op een licht bestoven oppervlak.
Rol het deeg uit tot een dikte van ongeveer een halve centimeter.

Druk er figuurtjes uit of snijdt het deeg in vierkantjes.

Bak de koekjes 20-25 minuten in het midden van de oven.

De koekjes zijn het best te bewaren in een luchtdichte doos in de koelkast.

Geniet!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...