dinsdag 9 september 2014

Kokos gembercake recept - geraffineerd suikervrij

We vierden Lotte's verjaardag op zondag maar ze was eigenlijk jarig op woensdag. Op dinsdag heb ik dus nog even snel een taartje gebakken. Deze is gemaakt met honing en smaakt een beetje naar kruidcake. Lekker, makkelijk en smeuig. Ook leuk om te maken met je kinderen. Ik had bij de ikea een analoge mixer gekocht en die kon Lotte prima gebruiken om het beslag te kloppen!

Kokos gembercake recept

115 gram kokosmeel
170 gram speltmeel
170 gram roomboter, ongezouten (kamertemperatuur)
340 gram bio honing
2 eieren
240 ml melk
2,5 theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneel
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel gember

Verwarm de oven op 165 graden.
Vet een cake/broodblik in met een beetje kokosolie of boter en dek dit af met bakpapier op maat geknipt.

Klop de honing en de boter in een grote kom tot een luchtig beslag.
Voeg een ei toe en mix tot deze volledige is opgenomen. Voeg dan pas het tweede ei erbij en herhaal.
Giet de melk erbij en maak een egaal beslag.

Meng de droge ingredienten in een tweede kom.
Voeg deze al roerend bij het vocht tot het net goed gemixt is.
Giet het beslag in het blik.

Bak de cake een uur in de oven.
Controleer of deze goed is door er een prikker in te steken. Deze moet er schoon uitkomen.
Laat 10 minuten af koelen in het blik en keer dan om op een rooster.

De cake is stevig genoeg om te decoreren maar dat is helemaal niet nodig.
Bewaar in de koelkast.



vrijdag 5 september 2014

De niet te vinden hemel

Mijn Tante wees mij erop dat het toch wel erg lang geleden was dat ik voor het laatst heb geblogt. Een goed moment dus om de vakantie tot ziens te wensen en weer enthousiast (en misschien een beetje langzaam) van start te gaan.
Ik moet nog een beetje bijkomen van alle drukte van de laatste twee weken. De nestdrang kwam full force opzetten en met een 36 m2 appartement met maar 1,5 slaapkamer is dat toch stressvoller dan ik had gewenst. Ik roep al 2 jaar dat ik het gevoel heb in een garderobekast te slapen en nu moet daar ook nog een babybed bij in! Na heel, heeel, heeeeeel veel nadenken kwam mijn moeder langs en veranderde in een middag (in overleg) de indeling en uiterlijk van de kamer. Er ging een kast uit, de gordijnen veranderde van blauw naar wit, alles werd schoongemaakt, en veel spullen werden meegenomen en/of weggegooid. Aan het einde van de dag vroeg ik mij ernstig af waarom we dit niet jaren eerder hadden gedaan! Een paar dagen later zijn we naar de ikea geweest en heb ik een sprei voor over het bed en opbergdozen gekocht. Alles in wit of blauw. En relaxt dat het nu is! Ik had nooit gedacht in dit huis nog eens een slaapkamer te krijgen waar ik ontspannen in zou kunnen zijn, dus jeeeeee!


Ondertussen dacht ik nog na over de hemel voor het babybed. Ik wil de hemel in de lengte van het bed hebben hangen, dus niet aan het hoofdeinde, en degene die ik voor Lotte had gemaakt, is daarvoor veel te kort. Daarnaast moest het meer tocht tegen houden en passen binnen mijn nieuwe stijl voor onze slaapkamer namelijk Long Island. (Althans zo heet het in het Nederlands. Na een tijdje gegooglen kwam ik erachter dat het eigenlijk Hampton style heet. Waarom heet het hier dan Long Island??)
Van het stoffenspektakel waar mama en ik een paar maanden geleden waren geweest, kenden we nog een leuke stoffenwinkel in Wierden. Een stukje rijden maar we zijn gelijk even langs mijn opa en oma geweest. In de winkel kon ik maar niet bedenken wat ik wilde. Het was gewoon allemaal net niet het vage idee in mijn hoofd. Eerst maar even lunchen...
Mama kende ook nog een andere stoffenwinkel in de buurt. Daar hadden ze hele leuke kinderstoffen maar ik wilde iets met sterren, maar niet alleen sterren ook iets van poppetjes en natuurlijk blauw/wit maar niet te druk... Verbazingwekkend genoeg hadden ze die stof niet.


Een paar dagen later zijn we naar een winkeltje in Breukelen gegaan. De mevrouw had heel veel goede ideeën en kwam met allerhande oerlelijke, niet babyhemelachtige stoffen aanzetten. Maar ze bracht ons op het idee om een band langs witte stof te maken. Dan bleef het rustig, goedkoop want ik had al witte gordijnen, en de band kon wat drukker zijn. Eenmaal weer thuis gegoogled maar ze verkochten de rustige blauw/witte, sterren, poppetjes stof gewoon nergens.
Toen bedacht ik dat we misschien toch naar Putten moesten gaan. Daar kwam Lottes hemelstof ook vandaan. Mijn moeder trok de grens en zei Ja daaaag ik ga niet het hele land doorreizen! Hmmm zit wat in. Dus na overleg met Wouter wordt het.....

Ahum....

De hemel die we al hadden, als strook op de gordijnen 😳

De slaapkamer is dus af. Nu Wouter nog overtuigen om het opgeruimd te houden. Op Lottes verjaardagsfeestje bleek er de hele dag deo van hem op de schouw te hebben gestaan, grrrrr.

dinsdag 2 september 2014

De meest geweldig heerlijke worteltaart glutenvrij en zonder toegevoegdsuiker met cream cheese frosting

Mijn dochtertje is bijna 2 en dat vierde we dit weekend. Natuurlijk hoort daar een lekkere maar ook leuke taart bij. Ze is helemaal gek op Iejoor, de ezel uit Winnie de Poeh dus die kwam op de taart. Ik wilde alleen niet teveel tot geen suiker. Op internet vond ik een paleo-recept voor worteltaart. Geen toegevoegd suiker, glutenvrij en (op de frosting na) zuivelvrij. De recensies waren lovend en mijn verwachting van de taart was hoog. Hij zou smeuïg zijn en smaken alsof er wel suiker in zat. Het heeft het waargemaakt! Heerlijke taart!

Ik heb alle ingrediënten gepureerd om te voorkomen dat kinderen de stukjes niet zouden lusten en dit werkte perfect. Zelf houd ik niet zo van gember dus de verse hoeveelheid had ik gehalveerd. Achteraf gezien zou ik dat niet hebben gedaan. Ik denk dat het de smaak toch wel ten goede komt. De enige andere wijziging die ik zou maken is de hoeveelheid citroensap halveren. Het maakte de taart naar mijn idee iets teveel aan de zure kant. Verder niks aan te veranderen!!
De taart is een paar dagen goed ingepakt in plastic (pe geen pvc!) houdbaar in de koelkast. De frosting heb ik er de dag van serveren opgesmeerd.
Je vindt het recept HIER, wel in het engels maar het is makkelijk genoeg.


De Iejoor heb ik een paar dagen voor het feestje uit fondant gemaakt en als cake topper erop gezet. Ik had eeyore plaatjes gegoogled als referentie en DEZE onleesbare maar met redelijke plaatjes tutorial gebruikt.

Een van de oren moest ik er vlak voor serveren weer aanplakken en de staart is gebroken na de tijd maar hij is nog steeds leuk ;)
Ik had het idee om over te gaan op fimoklei om cake toppers te maken. Helaas na een beetje research kwam ik erachter dat de weekmakers eruit lekken als je het op de taart zet. Niet echt fijn. So much for that idea. Maar fondant is ook leuk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...