woensdag 15 april 2015

Heerlijke amandel-dadel koekjes recept in 15 minuten, zonder ei, zonder toegevoegd suiker, glutenvrij en eventueel zuivelvrij

Dit simpele recept heb ik vandaag in 15 minuten gemaakt voor onverwacht bezoek (nou ja, verwacht maar veel te vroeg). Het zijn hele lekkere beetje zachte koekjes, glutenvrij, toegevoegd suiker vrij, zonder ei en eventueel zuivelvrij.

Amandel-dadel koekjes


Benodigd:
125 gram amandelmeel 
30 gram boter of margarine
4 dadels
Eventueel een halve eetlepel agavesiroop als je van zoet houd

Een keukenmachine

Verwarm de oven voor op 180 graden celsius. 
Doe een bakpapiertje op een bakplaat.

Stop alle ingredienten in de keukenmachine en maal fijn tot een samenhangend deeg. Voeg eventueel een theelepel of twee water toe als het niet genoeg plakt.
Rol kleine balletjes en druk deze plat op de bakplaat tot ongeveer 1 cm dik. (2 jarige kunnen hier prima bij helpen :)
Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak 8 minuten.

Haal de bakplaat uit de oven en draai de koekjes met een spatel om. De overige hitte van de plaat gaart dan de bovenkant van de koekjes nog een beetje. 
De koekjes hoeven niet perse af te koelen maar hoe koeler, hoe steviger. Wel nog chewy (en mocht iemand daar een goed Nederlands woord voor kennen dan hoor ik het graag!)

Ik denk dat ik ze maar amandel-dadel te vroege schoonouders koekjes noem :)

Ik wil 'm mama!!

Trouwens druk druk druk druk! Vandaar even wat stilte van mijn kant. Over 1,5 week moet ik een bruidstaart voor 100 mensen af hebben, voor een bruiloft waar ik tevens de ceremoniemeester ben, en kort daarna een kleine maar zeer gedecoreerde verjaardagstaart in het thema Outlander (de serie). Het wordt leuk! Maar druk dus.

donderdag 26 maart 2015

Dag Sam

Negen jaar geleden stonden we in de woonkamer van een konijnenfokker. Kasten vol met konijnen en meerdere nesten bij elkaar, het zag er niet uit eigenlijk. Al je flapoor broertjes en zusjes waren al vergeven maar jij was er nog. Een klein lichtbruin konijntje met vliegoortjes, niet omhoog, niet omlaag. Je gaf Wouter een likje en die was verkocht en jij ook. We namen je mee op de arm want we hadden nog helemaal geen spullen. Alles prima, totdat we de deur uit gingen. Je had het door en wilde helemaal niet. Je was een konijntje met pit en we noemden je Sam.


We hebben gekke dingen met je gedaan.
 Je ging mee in de trein in de mouw van Wouter's jas. Je lag los op de achterbank terwijl we je mee namen het hele land door. Van mijn studentenkamer naar die van Wouter en weer terug. Van ouders naar schoonouders naar gekke plekken als het strand of het park.


Je had altijd je knuffel Harry mee.
En was ontzettend vriendelijk naar iedereen die de moeite deed je aan te spreken op een manier die je verstond.


Je hebt heel wat hokken gehad en deze staan nu nog verspreid over het land bij ouders en schoonouders.

Lekker in het zand bij de schoonouders

Bij mijn ouders

Op ons balkon

Je had ook heel wat zooi in huis waar je nooit veel aandacht aan besteedde en dat nooit lang mee ging.


Het leven ging door en er kwamen kinderen. We dachten dat je speelkameraadjes zou vinden maar eigenlijk vond je het maar niks. Teveel lawaai op je oude dag. Je viel wat op de achtergrond zoals dat gaat met huisdieren. Gelukkig liep je los dus je kon ons altijd opzoeken en er was bijna altijd wel iemand thuis.

Je bent deel van de familie geweest en zal het in ons hart ook blijven.

We hadden gehoopt dat je nog jaren mee zou gaan, en het kwam hard aan toen je met carnaval was ingestort. Ik had altijd verwacht dat je een oud langzaam grijs konijn zou worden maar dat ben je nooit geweest. Tot het eind was je actief en vrolijk waardoor we je soms vergaten te behandelen als de bejaarde nijn die je was. We hadden je graag een tuin gegeven en dachten dat je nog wel een ander huis zou zien. Het is maar beter zo, ik denk niet dat jij dat nog leuk had gevonden.

We hebben je wel meermaals meegenomen naar het strand. Dat vond je leuk ook al moesten we voor de schemer weg want dan kreeg je instinct override en was je niet te houden.

Er was dan ook geen betere plek om je te begraven en dat hebben we gister gedaan. Met z'n allen. Lotte heeft je nog een tekening gemaakt van het strand met de zee en een zeilboot, die hebben we bij je gelegd. Harry hebben we bewaard, dat vonden we niet zo milieuvriendelijk.

Een betere plek hadden we niet kunnen vinden

Het ging uiteindelijk toch onverwachts. Je bent dood gegaan in onze armen en gelukkig ging het snel en leek je geen pijn te hebben maar toch had ik je liever nog even een keer geknuffeld zoals ik altijd deed.
Ik had nooit verwacht je zo intens te missen. In huis zijn is verschrikkelijk.
Typisch

We hadden ons geen betere nijn kunnen wensen, je was een lieverd en het zal nog even duren voordat ik je niet meer hoor in huis en weer vrolijk de keuken in kan lopen.
De laatste foto
We zullen je nooit vergeten.

Dag Sam.
21-2-2006 -- 24-3-2015

maandag 23 maart 2015

Pijnlijke Koeienziekte waar je wel aan moet krabben!

Iedereen heeft vast gehoord van mond en klauwzeer. Een ziekte die koeien kunnen krijgen. Wist je ook dat er een menselijke variant is, genaamd hand voet mond ziekte? Het is een echte kinderziekte en dat ik het heb in giga mate is complete pech volgens de dokter. Het is trouwens echt verschrikkelijk! (En gelukkig onschuldig)
M'n handpalmen zien er alweer veel beter uit  :)
Op moment heb ik maar weinig gevoel in m'n vingertoppen en dit is de minst erge klacht tot nu toe. In chronologische volgorde: eerst had ik een dag koorts met griep verschijnselen. Met twee kids in huis en niemand om te helpen! Die nacht kreeg ik ontzettend jeukend en pijnlijke uitslag op m'n handpalmen. Een bizarre combi trouwens. De avond erop zat het ook op m'n voetzolen. De volgende ochtend kon ik de kinderen bijna niet meer aankleden van de pijn en lopen was alsof er honderden naaldjes in m'n voeten prikten. Daarnaast zat het nu ook op m'n neus, in m'n neus en in m'n mondhoeken! De arts twijfelde geen seconde over de diagnose en zei kwestie van uitzieken. Niks aan te doen. Hier heb deze nutteloze vaseline crème tegen de jeuk (meer krijg je niet als je borstvoeding geeft). Ik ben naar mijn lieve lieve ouders gevlucht die gelukkig altijd bereidt zijn te helpen. Een beetje hulp met de kids was al zo fijn en 's avonds kreeg ik een ijsbadje om de jeuk op m'n voeten te verzachten. Help me herinneren een extra lief gebaar te doen naar mijn mama op Moederdag!

De ziekte lijkt aan de beterende hand ook al heb ik nog wel de angst dat m'n nagels eraf gaan vallen, schijnbaar kan het nog erger. De jeuk is in ieder geval bijna weg en het doet lang niet meer zo zeer. Nu nog die rare vlekken weg en ik zou ook wel graag het gevoel in m'n vingertoppen terug krijgen... En dan te bedenken dat de meeste mensen helemaal geen verschijnselen krijgt, tsss.

Happy monday :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...