maandag 14 oktober 2013

Mini Herfst limoen cheesecakes

Dit keer vond ik het tijd voor een iets minder makkelijk recept. Deze mini taartjes vergen een goed aantal ingredienten en wat tijd maar zijn natuurlijk heerlijk met een herfstige smaak ;)

Mini herfst limoen cheesecakes

Dit recept maakt 24 mini taartjes of 6 grote



Ingredienten

150 gram country cookies of biscuitjes
2 eetlepels golden syrup (te koop bij de sligro, ook wel kandijstroop in het nederlands maar dat heb ik nog nergens gezien)
50 gram boter

45 gram geraspte kokos
65 ml kokendheet water
25 gram suiker
10 gram maizena
10 gram bloem
1 eidooier
150 ml melk
Rasp van 1/2 limoen

5 eetlepels roomkaas
5 eetlepels oersuiker (gedroogde gemalen rietsap) of poedersuiker
3 theelepels kaneel
1 theelepel gemberpoeder
1 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel kruidnagel gemalen

 4 grote aardbeien of 6 kleine, verdeeld in 24 stukjes
Vers gemalen chili (optioneel)

Mini muffinvorm of een gewone



Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet de holten van de muffinvorm in met crisco of als je dat niet hebt boter. 

Smelt de boter in een pan, neem van het vuur en roer de stroop erdoor. Laat even staan.
Maak ondertussen koekkruimels door deze te vermalen in een keukenmachine of door ze in een afsluitbaar boterhamzakje te doen en er met de deegroller overheen te rollen.
Roer de kruimels door het botermengsel.

Verdeel het koekkruimelbeslag over de holten van het muffinblik. Druk het goed aan met je duim zodat het een kommetje wordt. Het hoeft niet super netjes. In geval van het grote muffinblik kan je de bolle kant van een lepel gebruiken.

Bak de bodempjes 8-10 minuten blind in de oven, totdat ze een beetje bruin kleuren. Bij de minimuffins is het niet nodig om blinde vulling aan te brengen. Bij de grote muffins moet dat wel. Doe hiervoor een beetje aluminiumfolie of verfrommeld bakpapier als tweede huid over de taartbodems en vul met gedroogde bonen. 
Laat de bodempjes minstens 10 minuten afkoelen in de vorm.

Doe de kokos in een kom en schenk er het kokend water overheen. Laat 10 minuten staan.

Meng in een andere kom de suiker, maizena, en bloem. Roer de eidooier erdoor. 

Breng de melk tot kookpunt in een steelpan. Voeg dit al kloppend geleidelijk aan het bloemmengsel toe. Voeg de melk niet te snel toe, dan ontstaan er klonten en klop goed door. Als er een beetje klontjes overblijven is dat niet erg.

Giet het melkmengsel terug in de pan en klop op matig vuur totdat het bindt. Dit gebeurt heel opeens, draai het vuur dan meteen omlaag en blijf kloppen totdat het een gladde dikke vla is geworden. 
Neem de pan van het vuur en roer de kokos en de limoen erdoor. 
Bevochtig een stuk bakpapier en dek hiermee de kokosvla af. 
Laat het geheel goed afkoelen.

Maak de topping vlak voordat je gaat serveren.
Klop de roomkaas los. 
Voeg de suiker en specerijen toe.
Klop het geheel tot een mooi glimmend room.

Haal de bodempjes voorzichtig uit de vorm
Verdeel de kokosvla erover.
Schep een theelepeltje room op elk taartje en leg daarop een aardbei.

Maak de taartjes af door wat kokos en eventueel (maar sterk aan te raden) vers gemalen chilipeper erover te strooien.

Maak er iets moois van!




maandag 7 oktober 2013

Maïscake recept

Elke avond zit ik op mijn knieën op de grond om eten op te rapen. Mijn dochtertje heeft de neiging om heel enthousiast te eten en gezien dat ze nog niet heel goed overweg kan met een vorkje graait ze vaak met haar handje om sneller te kunnen eten. Dat is niet zo erg als het de groenten betreft maar wel met de couscous, rijst, bulgur. Het regent dan kleine korreltjes die onmogelijk op te rapen, vegen of zuigen zijn. De beste manier is om ze te laten liggen tot de volgende ochtend zodat ze weer in hun uitgedroogde staat verkeren, en dan de stofzuiger te pakken. Niet echt hygiënisch... Af en toe wil ik deze confetti avonden inwisselen en eten we aardappelen, wraps, pannenkoeken, of zoals deze week, polenta. Ik heb een geweldig recept voor geitenkaas en zongedroogde tomaat polenta, maar dat is niet echt gerelateerd aan taart dus heb ik een recept met het hoofdingrediënt, maïsgriesmeel!

Mocht je deze blog regelmatig lezen dan weet je dat ik nooit witte suiker gebruik en liever tarwemeel boven bloem. Dat heb ik hier ook gedaan, verwacht daarom een iets hartigere cake dan cornbread van origine bedoeld is. Als je het wel maakt met kristalsuiker en bloem dan is de baktijd iets korter.

Dit recept is geïnspireerd op een recept van bethany weathersby op allrecipes.com en is heerlijk. Je kan deze cake eten als ontbijt, snack, lunch, bij de koffie, wat je wilt.

Maïscake (cornbread)

115 gram boter
130 gram rietsuiker
2 eieren
240 ml karnemelk
0,5 theelepel baksoda (natriumbicarbonaat)
135 gram tarwemeel
170 gram maïsgriesmeel (er staat ook vaak polenta op de verpakking, te koop bij grote AHs oa)
0,5 theelepel zout

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Vet een cake/brood bakvorm in met crisco of boter. Knip bakpapier op maat van de vier zijkanten en de bodem en plak deze eraan. (Iets meer werk dan bloem door de vorm kloppen maar met een veel beter resultaat)

Smelt de boter in een grote pan. Haal de pan van het vuur en klop de suiker door de boter. Voeg de eieren erbij en klop tot alles goed is gemengd. Meng de soda met de karnemelk en voeg ook dit bij in de pan. (Geen karnemelk in huis? Doe 1 eetlepel witte azijn in een maatbeker en vul aan met melk tot 240 ml. Laat 5 minuten staan. Dit werkt prima als vervanger)

Roer geleidelijk het maismeel door het beslag zodat er geen klonten ontstaan. Roer als laatste het tarwemeel en zout erdoor tot alles gemengd is. Niet overmixen. 

Giet het beslag in de vorm en zet deze 40 - 50 minuten in de oven. Test of de cake klaar is door een satestokje in het midden te prikken. Er mogen kruimeltjes aan zitten maar geen nat beslag. Andere indicaties dat de cake klaar is (of juist niet) zijn geur, als je het niet ruikt dan is het waarschijnlijk niet klaar en vering, als je erop drukt, moet de cake terugveren. 

Laat de cake 10 minuten in de vorm afkoelen en keer hem dan uit op een rek om verder uit te dampen.

Maak er iets moois van!







dinsdag 1 oktober 2013

2 minuut Chocoladetaart in een mok, zonder ei of boter

Ooit 's avonds op de bank gezeten wensend dat je chocoladetaart had? Dan is dit echt een recept voor jou! Snel, weinig zooi en lekker! Van je kast doorzoeken naar ingredienten tot op de bank met een mok heerlijke taart duurt maar hoogstens 10 minuten.

2 minuut Chocoladetaart in een mok



Benodigdheden:

- een magnetron bestendige mok, zo'n eentje waar je thee uit drinkt.

- 5 eetlepels zelfrijzend bakmeel
- 4 eetlepels rietsuiker (of basterdsuiker)
- 2 volle theelepels cacao
- snufje zout

- 1/2 theelepel witte azijn
- 1/4 puur vanille extract
- 2 theelepels plantaardige olie (geen olijf, ik gebruik altijd rijstolie)
- 4,5 eetlepels water
Doe de droge ingredienten in de mok en mix ze goed door elkaar. Maak een gat in het midden en voeg de natte ingredienten toe. Mix het geheel met een vork tot een egaal beslag. Zet de mok in de magnetron en verwarm 2 minuten op 800 watt.
Met een beetje poedersuiker, frosting, slagroom, of stukjes chocola maak je het taartje af. Leuk om te zien, heerlijk om te eten!


Dit is ook leuk als cadeautje voor bijvoorbeeld een housewarming, verjaardag of trouwerij. Koop een leuke mok, doe de droge ingredienten erin. Voeg er wat fijn gehakte chocola bij voor een extra decadente taart. Doe de natte ingredienten in een klein zakje dat je heel goed dichtmaakt en aan de mok hangt, samen met een kaartje met het recept. Wikkel het geheel mooi in folie en klaar! Simpel, goedkoop en heel leuk!

Maak er iets moois van!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...