zaterdag 28 november 2015

Emotionele rollercoasters

Volgens Lotte sneeuwt en regent het, en volgens mij heeft ze gelijk. Het is een beetje gek weer buiten maar de zon komt alweer door. Dit doet mij denken aan Canada waar ik drie geweldige maanden heb mogen vertoeven alweer bijna 5 jaar geleden! De weersvoorspelling voor Edmonton staat nog altijd op mijn iPad. Om jaloers op te zijn! Wouter vroeg gisteren nog "Waarom verhuizen we niet daarheen?". De weersvoorspelling in de provincie Alberta mag in deze tijd van het jaar koud zijn, op moment rond 2 graden, maar daarnaast is het ook vol zon. Ik vond het heerlijk daar. Veel sneeuw, ontzettend koud (ik zat er van januari tot maart) maar zonnig. Wat een contrast met Nederland. Vaak niet zo heel koud, weinig tot geen sneeuw en grijs met vooral veel regen. Het is jammer dat ons fijne landje niet op een betere plek zit op de planeet, qua weer. Ik ben al lang blij dat onze huiskamer grote ramen heeft en op de zuidkant zit, en dat de feestdagen eraan zitten te komen. Dat maakt het donkere weer dan wel weer gezellig.

Lotte mocht kiezen hoe hij eruit kwam te zien :) 


Met alle kindjes uit mijn nabije familie hebben we de intocht gekeken op tv. De dag erna zijn we met zijn viertjes naar de intocht van Sint in Amsterdam geweest. Daar stonden, wegens het slechte weer, niet zoveel kindjes en de pepernoten werden dan ook met handenvol uitgedeeld. Koud, nat maar gezellig. Na meer dan een uur wachten kwam Sinterklaas. Helaas had die geen oog voor de kinderen in het straatje waar we stonden. Een keer knipperen en hij was voorbij. Lotte was wel een beetje teleurgesteld maar al die pepernoten en de rest van de pietenstoet (vooral die op grote friese paarden) maakten dat al snel goed.
Sindsdien hebben we al 2 keer schoenen gezet met hunnebedsteen natuurlijk (zie voor uitleg het Sinterklaasjournaal) en nu heeft Lotte gister nog op school haar schoentje mogen zetten. De juf vertelde nog al giebelend dat die kinderen dat meteen vergaten en dan heel verrast waren als ze maandag op school opeens iets in een schoentje hadden. Nou dat zal wel, maar mijn kind was vanochtend ontzettend boos en verdrietig. We moesten haar vertellen dat de school dicht was en dat ze toch echt niet in haar schoen kon gaan kijken. Wat een emotionele rollercoaster is dit feest!

Lotte heeft trouwens de kunst van het blazen door haar lippen om een paardengeluid te maken, geperfectioneerd. Om gek van te worden! Elke 10 seconden is het alsof er een paard in de woonkamer staat.

Fijn weekend!

maandag 16 november 2015

Marsepein, geraffineerd suikervrij met agave

Mijn deurbel verklaarde het snoepgoed seizoen officieel voor geopend dinsdag. Ik was juist op dat moment mijn kindjes naar bed aan het doen, eerder dan normaal, dus het kwam helemaal niet uit. Daarnaast vind ik het heel moeilijk om zakjes geraffineerde suiker aan andermans kinderen uit te delen terwijl de mijne dat niet mogen wegens de giftige eigenschappen. Sorry lampionenkindjes.

Met sinterklaas alweer in Nederland (volg je wel het sintjournaal? Zo leuk!) werd het weer tijd voor pepernoten. Het deeg ligt nu in de koelkast zodat Lotte en ik morgen tig kleine balletjes kunnen rollen. Het is een iets ander recept dan al op de site te vinden is en daarnaast nog een glutenvrije versie. We zullen morgen het resultaat zien.

Nu kan je aan de slag met dit hele simpele marsepein recept. 
Een variant met nog natuurlijker suiker vind je hier.
Maar eerlijk gezegd smaakt deze veel lekkerder :)

Marsepein van agave

Marsepein met agave, ik geloof dat ik de helft zelf op heb gegeten!
150 gram amandelmeel
100 gram agavesiroop (licht)
1 theelepel amandelextract
eventueel een pure chocolade reep en bakpapier

Meng het amandelmeel, de agave en de amandelextract door elkaar.
Lepel de marsepein op een stukje plasticfolie. 
Wikkel de plastic strak om de marsepein, maak er een rolletje van.
Laat de marsepein een nachtje in de koelkast liggen.
Gebruik het daarna om zo op te peuzelen of:

Leg de marsepein in de vriezer.
Knip een stukje bakpapier ter grote van een bord. Leg deze deze erop, om te voorkomen dat je de marsepein er straks niet af krijgt.
Smelt de chocola in een kom boven een pan met kokend water. Zorg dat de kom het water niet raakt.
Giet de chocola over een met bakpapier beklede bakplaat.
Haal de marsepein uit de vriezer, haal het plastic eraf en steek aan beide kanten een vorkje erin.
Gebruik de twee vorkjes om de marsepein door de chocola te rollen.
Leg de marsepein op het bord en leg deze terug in de vriezer.
Rol de marsepein eventueel nogmaals door de chocola.

Bewaar de marsepein in de koelkast tot de dag van gebruik.

Met een scherp mes kan je de marsepein prima in stukjes snijden.

Geniet ervan! (want het is zo op ;)

vrijdag 30 oktober 2015

Ondersteboven stoofperen taart recept, suiker uit fruit, glutenvrij metstoofperen recept

Hoewel ik eind augustus uit principe nog geen pepernoot wilde eten, heeft het herfstweer mij nu toch overgehaald. Mijn oudste dochter zeurt sinds kort voor koekjes en snoepjes. Als ze het heeft over snoepjes dan is mijn antwoord standaard: Noem 1 snoepje en ik zal erover nadenken. (Ze heeft echt geen idee wat snoep is, behalve dat het lekker zou moeten zijn.) Koekjes is moeilijker maar gezien dat we bijna nooit koekjes in huis hebben, bakken we af en toe samen iets. Dit keer wilde ik een speculaastaartje maken. Gezien het recept in mijn AH kookboek vroeg om amandelspijs, en dat gemaakt wordt met gemalen amandel, leek het mij een ideaal moment om te proberen een glutenvrij speculaastaartje te maken. Helaas bleek het amandelmeel op. Toen is het dit geworden. Niet helemaal een speculaastaartje maar wel heel lekker!
Candida dieet vriendelijk.

Ondersteboven stoofperentaart, geraffineerd suikervrij en glutenvrij

Klein taartje voor 6 tot 8 personen




Benodigd:

3 stoofperen (zie recept onderaan)
100 gram boekweitmeel
50 gram geraspte kokos
1/2 tl soda
1 eetlepel speculaaskruiden
100 gram roomboter, ongezouten, op kamertemperatuur
1 rijpe banaan
100 gram ongezoete appelmoes (bv de biologische appelmoes van de AH)
2 eieren

15 cm springvorm


Verwarm de oven voor op 180 graden.

Leg een stukje bakpapier over de bodem van de springvorm en zet de rand erop. Vet de rand in met een beetje (kokos)olie. Knip een strook bakpapier en plak deze rondom de binnenkant.

Snijdt de stoofperen in plakjes en leg deze op de bodem van de spingvorm. Je kan een leuk patroon maken maar dat hoeft niet. Zorg wel voor een even dikke laag overal. Zet opzij.

Voeg de boekweitmeel, geraspte kokos, speculaaskruiden en soda samen in een middelgrote kom. Roer door elkaar.

Gebruik een staande mixer met garde, of een handmixer om de banaan te pureren.
Voeg de boter erbij en mix tot een luchtig geheel.
Mix 1 voor 1 de eieren erdoor en als laatste de appelmoes.

Maak een kuiltje in het midden van het meel en giet het appelmoes mengsel erbij.
Begin in het midden te roeren met een garde. Roer eerst het midden glad en roer daarna het meel van de zijkanten erbij.
(Als dit compleet onduidelijk is, voeg dan het meel langzaam en al roerend bij het appelmoesmengsel. Mocht je het al bij elkaar hebben, roer dan gewoon totdat het glad is. De kans op klontjes is dan wel aanwezig.)

Giet het beslag in de springvorm. Strijk het glad met de achterkant van een lepel en zet het in het midden van de voorverwarmde oven.

Bak de taart 35 minuten, of totdat deze terugveert als je erop drukt.

Laat de taart afkoelen in de vorm.
Haal de rand van de vorm eraf, leg een bordje bovenop en keer het taartje om op het bordje. Trek voorzichtig de onderkant eraf.

Overgiet het taartje eventueel met een beetje maple syrup.

Stoofperen

6 stoofperen
3 verse vijgen
1 grote kaneelstok
rasp van een 1/2 citroen
1 steranijs
4 kruidnagels
1 pimentkorrel

Schil de stoofperen en zet ze in een pan. Ze moeten allemaal naast elkaar passen.
Was de vijgen en snijdt in vieren.
Lepel de binnenkant eruit en voeg deze toe aan de pan. Doe de schil er ook in.
Voeg de citroenrasp en alle kruiden erbij.
Zet de peren onder water en laat deze op laag vuur een uurtje pruttelen.

Wil je de peren bewaren?
Doe de peren in een glazenpot.
Overgiet met het kookvocht maar laat de kruiden eruit, anders wordt de smaak te sterk.
Sluit af en bewaar in de koelkast.
Beperkt houdbaar.  

Kijk jij al uit naar de feestdagen? Of moet je er nog niet aan denken?











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...