vrijdag 31 mei 2013

Hoe maak ik: chocolade tempereren met de magnetron en zonder thermometer

Hoe maak ik:

Check en roer elke 15 seconden
Chocolade tempereren met de magnetron en zonder thermometer

Eindelijk zomerachtig! Ik dacht dat het nooit zou komen. De eerste heerlijke dag kwam precies overeen met de eerste keer dat Lotte, mn bijna 9 maanden oude dochter, naar de dierentuin ging. Samen met mij natuurlijk, want dierentuinen zijn fantastisch! Opa, Oma en papa waren ook mee, maar die zijn lang niet zo gek als ik en rennen daarom niet met een grote grijns van het ene naar het andere dierenverblijf.
Iedereen genoot van de zon

Het is toch geweldig dat je midden in Amsterdam naar huilende wolven kan luisteren, op kan kijken naar bizarre dino-achtige vissen achter een beangstigend dun uitziend glas, en in gezelschap van een voedende gorilla je eigen dochter kan voeden. Ik wou dat ik dat laatste gedaan had, het leek me zo gezellig. Een soort bonding experience. In plaats daarvan heb ik een rustig plekje in het aquarium opgezocht, ook een leuke voor op mijn borstvoedingslocaties lijstje, lol. Juist dit soort leuke, gezellige momenten met mn baby zorgen voor de aanwezige onwil om een baan te zoeken waarbij ik haar niet mee kan nemen. Ik houd van werken maar moederschap bevalt me ook heel erg, en dat kan ik later echt niet meer doen. Daarom ben ik ook zo gedreven geworden in het zoeken van ander soort inkomsten en kan ik nu een mooie 'Hoe maak ik' over chocolade tempereren aan jullie geven.

Er wordt vaak gezegd dat chocola tempereren moeilijk is maar dat is het niet. Dit is een simpele manier die eigenlijk altijd lukt. Er zijn twee dingen die daar mee te maken hebben:

Ten eerste wat is getempereerde chocola?
Dat is wanneer de chocola breekt zoals een reep doet. Het knapt. Als je chocola smelt en je tempereert (tempeert??) het niet of niet goed dan, als het weer afgekoeld is, buigt het in plaats van te breken. Het blijft dus zacht. Daarnaast heeft getempereerde chocola een mooie glans, heb je dat niet gedaan dan is het dof.

Ten tweede moet je begrijpen wat er gebeurt als je chocola tempereert zodat je snapt waarom je dat aan het doen bent.
Chocola in vaste staat, is vergelijkbaar met New York City. Alle gebouwen staan netjes in rechte lijnen, de straten vormen een soort raster. Wanneer je het smelt, is het alsof er een grote storm over NY raast en er bomen, autos en troep overal ligt, chaos dus. Wanneer het afkoelt, gebeurt er niks met al die troep. Het is te fixen maar je hebt iets nodig wat het allemaal opruimd en NY terug brengt naar z'n originele staat. Hiervoor heb je vaste chocola nodig. Die chocola weet hoe een raster is, weet hoe het schoon, en strak moet zijn; en het zal de rest van de chocola vertellen om op te ruimen. Daardoor ziet NY er weer goed uit en zal je chocola weer knappen in plaats van buigen.
En trouwens, als je chocola oververhit, is het alsof er een brand uit is gebroken na de storm... je krijgt NY nooit meer terug, en je chocola ook niet. Niks meer aan te doen, gewoon overnieuw beginnen met nieuwe chocola.

Waarschijnlijk kan een wetenschapper het veel duidelijker uitleggen maar je snapt het concept toch?

Dus: Hoe tempereer ik chocola:

Breek de chocola in stukjes. Ze hoeven niet super klein te zijn, de blokjes van de reep zijn meestal een prima grootte. Neem een kwart van de stukjes en hak of maal die fijn. Het heeft niet tot de consistentie van meel, gewoon klein genoeg zodat het makkelijk smelt.

Doe de overige 3/4 chocola in een magnetronbestendige kom en verhit op half vermogen (400 watt op de mijne) voor 1 minuut. Roer alles een keer om en verhit 15 seconden. Pas op dat je met het roeren niet de zijkant van de kom insmeert met een laagje chocola want dit verbrandt snel.
Herhaal het roeren en 15 seconden verhitten totdat er alleen kleine klontjes chocola over zijn in een zee van gesmolten chocola (niet drinken he... dat is niet goed voor je, ook al is het o zo lekker!) Stoppen als er nog kleine stukjes over zijn, helpt om de chocola niet te oververhitten en dus te verbranden.

Haal de kom uit de magnetron en doe de fijngemalen/gehakte chocola erin. Roer om zodat het goed gemixt is met de gesmolten chocola en laat dan een paar minuten staan. Herhaal totdat er geen stukjes meer te vinden zijn. Dit duurt meestal even en de chocola, ook al is het vloeibaar kan best wel koel aanvoelen.

Dit is getempereerde chocola en kan gebruikt worden om mee te dippen, te gieten of chocolaatjes van te maken.

Als de chocola toch niet helemaal wil smelten of als het net te dik is geworden om mee te dippen, gieten of wat je er dan ook mee wilt doen, verhit het dan nogmaals 10 seconden in de magnetron. Niet te vaak opnieuw verhitten of te lang want anders heb je weer chaos en moet er weer meer chocola in.

Restanten kunnen hergebruikt worden en opnieuw getempereerd. Of je kan het uitgieten over een stuk bakpapier, hagelslag of spikkels erover strooien en je hebt een lekkere snack.


dinsdag 28 mei 2013

Makkelijke Mickey Mouse cake pops zonder te bakken

Recept van de week


Met een dochtertje dat niet zo goed slaapt de afgelopen dagen heb ik even wat minder tijd om zelf dingen te verzinnen. Dit leuke recept heb ik al eens gepost op mijn engelse blog en omdat deze daar vaak wordt bekeken, leek het me sowieso een goed idee om het er ook in het Nederlands op te zetten. En ik hoef even niks nieuws te bedenken dus kan ik bijkomen van de slapeloze nachten en drukke dagen.

Voor wie de rage nog niet heeft meegekregen: Cake pops zijn kleine cake balletjes omhult met chocola op een stokje. Ze zijn makkelijk voor kinderfeestjes en themafeestjes, en voor deze variant hoef je niets te bakken! Eigenlijk zijn het ook geen cake pops want ze worden gemaakt van koekjes. Met dit simpele deeg kunnen kinderen daarom ook aan de slag, een leuk kinderfeestje activiteit dus!

Er bestaat een prachtig engels tutorial filmpje voor deze pops die ik iedereen aanraad om te kijken. Handig om snel te zien hoe makkelijk het is en bewijs dat zelfs je kinderen het kunnen: Cupcake Pop tutorial

Ik heb het recept uit de tutorial uitgewerkt en er mickey mouse pops mee gemaakt en dat is deze week het recept van de week:


Mickey Mouse cake pops zonder bakken
(zie ook mijn andere Mickey Mouse/Disney Cake Pop How to)

Er komt vrijveel wachttijd bij kijken maar je kan het maken van de pops daarom ook makkelijk verspreiden over de dag of meerdere dagen.













Benodigheden:

- Pak Oreo koekjes (2 oreos per pop)
- Cream cheese (1/4 eetlepel per pop) Ik raad Philadelphia aan maar andere merken roomkaas kan ook.
- Pure chocola (genoeg om de pops in te kunnen dopen)
- Rooie sprinkles
- Mini marshmallows (of grote als je ze niet kan vinden. Ik heb ze bij de bakspullen van de albert heijn wel eens gezien maar volgens mij zijn die heeel klein. Je hebt dan twee opties: koop grote en lees hieronder hoe je ze moet bewerken of maak straks kleinere balletjes zodat de verhouding goed is)
- royal icing (of witte suiker confetti, de xenos verkoopt wel zoiets)
- Lollipop stokjes (xenos! super goedkoop)


Voorbereiding



 









Verkruimel de oreos. Je kan dit makkelijk doen in een food processor maar als je die niet hebt (of geen zin hebt om de onderdelen af te wassen) kan je de oreos ook in een plastic afsluitbare zakje stoppen en er over heen rollen met een deegroller. Schut het zakje af en toe zodat je alle grote stukjes plat rolt.
Mix de kruimels met de cream cheese totdat je een deeg krijgt. Het moet de consistentie van playdough hebben, niet plakkerig maar wel een goede klei. Zet dit deeg 15 minuten in de koelkast.












Maak nu de marshmallow oortjes. Als je mini marshmallows hebt, hoef je niks te doen anders:

Pak een grote marshmallow en iets om kleine cirkels mee te maken. Ik heb een appelboor gebruikt. Druk kleine cirkels uit de marshmallows. Totdat je genoeg hebt om op elke pop twee oren te maken.

Het maken van de pops

Haal het koekjesdeeg uit de koelkast en rol er balletjes van ter grote van een walnoot (of grote marshmallow als je die nog hebt liggen ter vergelijking). Leg ze op bakpapier op een bord en leg ze terug in de koelkast.

De chocola moet nu getemperd worden, dit betekent dat je het niet gewoon kan smelten. Het wordt dan niet meer hard dus ga op de volgende manier te werk:
Breek de chocola in stukjes en stop 3/4 ervan in een magnetron bestendige kom.
Hak of rasp de overige chocola fijn.
Verhit de chocola op halve power (400 watt bij mij) 1 minuut.
Roer een keer en verhit het daarna 30 seconden.
Blijf verhitten totdat er nog een paar klontjes over zijn. De foto hieronder moet nog even.
Als bijna alle stukjes zijn gesmolten, haal de kom dan uit de magnetron en doe de overige chocola erbij. Roer goed door mekaar en laat het dan even staan. Na een paar minuutjes nogmaals roeren en herhaal totdat alle chocola is opgelost. Dit kan even duren. Mocht het echt niet oplossen, verhit de hele kom dan 10 seconden op half power. Doe dit niet vaker want anders oververhit de chocola en wil het niet meer stollen.













Pak ondertussen de lollipop stokjes, de marshmallows en een tweede bord met een stuk bakpapier. Haal de koekballen uit de koelkast en pak de getemperde chocola erbij.


















Dip een stokje in de chocola en druk het in een balletje. Als het een beetje indeukt dan is dat niet erg. Wordt het te erg dan kan je het met je handen bijvormen.












Pak nu een marshmallow rondje en doop die in de chocola. Plak deze op het balletje naast het stokje, en daarna ook 1 aan de andere kant. Zet de pops weer 10 minuten in de koelkast.












Terwijl je wacht op het afkoelen van de koekjes, maak de royal icing. Giet de chocola in een hoog en dun bakje waar je de pops goed in kan dippen. Hoe smaller het bakje, hoe minder chocola je hoeft te gebruiken.


Zet de chocola, de rode sprinkles, de royal icing en eventueel de witte confetti rondjes klaar zodat je er goed bij kan. Als de chocola niet vloeibaar genoeg meer is, warm het dan op half power 15 seconden op in de magnetron vlak voordat je het weer nodig hebt.












Neem een pop, doop hem in de chocola waarbij je extra let op het coaten van de oortjes. Probeer het stokje niet te raken met de chocola en probeer het bij 1 laag te houden want anders heb je kans dat de oortjes eraf vallen. Laat de overige chocola eraf druipen en dip de pop in de rode sprinkles tot halverwege.
Zet de pop op het bakpapier en zet deze in de koelkast. Het makkelijkste is als je elke pop gelijk in de koelkast zet zodat de chocola het snelste stolt en niet eraf druipt. Als ze er allemaal in staan, wacht dan nogmaals 15 minuten.

















De chocola die ik overhad na het dippen, heb ik gebruikt om kleine chocolaatjes van te maken. Je kan het gewoon in een mal gieten of over een stukje bakpapier uitgieten. Doe er wat rode sprinkles overheen en je hebt nog een lekkere leftover! Doe ook deze in de koelkast om te stollen.

Nadat de chocola van de pops is uitgehard, haal ze uit de koelkast en spuit kleine witte cirkeltjes op beide kanten. Dit zijn de knoopjes van mickeys broek. Als ze piekjes maken, duw ze dan voorzichtig met een vochtige vinger (met water graag, geen spuug...) plat.
Als je confetti hebt, kan je deze met de icing op de broekjes plakken.













Tada! Klaar. Ik wilde de stokjes ook nog decoreren maar ik kon niet verzinnen hoe dus heb ik het maar zo gelaten. Je kan van deze pops ook Minnie Mouse pops maken door meer stipjes erop te plakken voor het rokje en een klein strikje van fondant bovenop te plakken.

Het is ook leuk om de stokjes in de onderkant te prikken. Je kan de cake pops dan in een kom gevult met suiker oid zetten. Leuke eye catcher op een feestje.


Met dit No-bake cake pop recept kan je natuurlijk veel meer maken dan Mickey of Minnie Mouse. Denk ook eens aan visjes voor een onder de zee feestje of gewoon ronde gedecoreerd met goude spikkels voor kerst. Etc etc.

Maak er iets moois van!

donderdag 23 mei 2013

Hoe maak ik: mijn taartkookboeken collectie compleet


Een review of how to schrijven terwijl je vriend een super spannende film kijkt, blijkt niet zo makkelijk. Ik ging een heel stuk schrijven over mijn nieuwe sugarcraftgun maar daarvoor heb ik toch echt wat fotos nodig. Het wordt nu een stukje over mijn lof voor het boek Pie van Ken Haedrich. Die is kort maar krachtig: ben je opzoek naar een receptenboek voor taarten dan moet je deze hebben! Deze man heeft een zoektocht naar taartenrecepten gedaan en allles staat erin althans van het noord amerikaanse continent....Gewone taarten zoals appel, notentaarten, gekke taarten zoals appeltaart gemaakt met tomaten en ijstaarten. Er staan ook allemaal verschillende bodems in zoals een hele lekkere met cream cheese, of bodems die je gewoon op de bakplaat om de vulling vouwt. Echt geweldig! Het is een USA boek maar ook te koop in het nederlands want ik zag m vandaag nog liggen bij de sligro. Daar was ik alle aankopen voor een trouwtaart aan het doen :)
De sugarcraftgun review komt zsm! 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...