dinsdag 11 februari 2014

Custard appelkruimeltaart zonder geraffineerd suiker

Een heerlijke taart met een lekker knapperig kruimellaagje en een appelcustard binnenkant. Zoals jullie nu wel gewend zullen zijn, is deze ook geraffineerd suikervrij! Er zit alleen een scheutje maple syrup in.

Custard Appelkruimeltaart 


Nodig:
- 1 hoeveelheid deeg van dit recept

- 5 a 7 appels van 3 verschillende soorten (ik gebruik 1 goudrennette, 1 granny smith, en 3 jonagolds, de laatste zijn groot dus van kleinere appels heb je er eventueel 1 a 2 extra nodig)
- 1 theelepel kaneel

-  190 gram ongezouten amandelen (1 bakje bij de AH)
- 1 bak verse dadels (ik koop ze bij de AH en volgens mij zijn dat er ongeveer 12)

vrijdag 7 februari 2014

Mickey Mouse verstopt in de thee

Zolang als ik mijn oma ken, staat dit thee servies in haar kast.
Zondag ben ik met mijn dochter naar mijn opa en oma gegaan. Mijn moeder was ook mee dus dat maakt 4 generaties vrouwen in een kamer. Ik ben mij er altijd heel erg van bewust hoe bijzonder dat is. Ook ik heb mijn grootoma gekent en hoewel ik (denk ik) geen echte eigen herinnering van haar heb, koester ik wel mijn 4 generaties foto.
Mijn oma is begin 80 en nog altijd lekker gezellig ook al heeft ze een redelijk gevorderde dementie zei de dokter vorige week. Mijn grootopa had het ook, dus het lijkt een verontrustend familietrekje. Met de vergetelheid in het vooruitzicht probeer ik mijzelf er steeds meer bewust van te maken dat ik de vragen nu moet stellen. Ik vind het prima om 5 keer op een middag te horen dat ze enigskind was en daarom ging spelen bij een vriendinnetje met 10 broertjes en zusjes. Ik vind het niet erg als ze niet onthoud hoe mijn kind heet. Ik help haar graag als ze vergeet wat ze aan het doen is terwijl ze vaag in een keukenkastje staat te turen. Er bestaat alleen de kans dat er een moment komt dat ze niet meer weet wie ik ben en hoe stel je dan nog persoonlijke vragen?

Mijn dochter exploreert graag. Ze heeft bij Grootopa en Grootoma in de kast gekeken, ze heeft de sleutels eruit gehaald, ze heeft naar de vissen staan staren en de afstandsbedieningen geprobeerd te gebruiken als telefoon maar vooral was ze bezig met de vitrinekast vol met mooie oude spulletjes. Alles glinstert zo mooi en we waren allemaal blij dat ze er niet achter was gekomen dat de deuren makkelijk open konden. Toen ze samen met mijn moeder alle spulletjes eens aandachtig bekeek, riep ze opeens Mimie! (vertaling: Minnie Mouse). Mijn moeder keek eens goed en zei toen tegen mij, goh het is me nog nooit opgevallen dat dat thee serviesjes lijkt op Mickey Mouse.

.... omg


Geen idee hoe mijn moeder Mickey heeft kunnen missen

Dat serviesjes waar ze het over had, is mijn oma's kindertheeserviesje. De theepot, suikerpot en melkkan zijn in de vorm van Mickey Mouse en de kopjes en schoteltjes hebben een schildering van Mickey erop... al 80 jaar... zolang als ze leeft, kijkt ze al naar dat serviesje... hoe ze het heeft gemist, is me echt een raadsel!

Mijn moeder heeft altijd al iets met servies. Ze werkte vroeger in een servieswinkel en kan er daarom niks aan doen om elk bord, schoteltje, kopje, op te pakken om de onderkant eens goed te bekijken. Ik heb hetzelfde trouwens. Beide waren we daarom opeens zeer geinteresseerd in de onderkant van dit theeserviesje. Wie heeft het gemaakt, hoe oud is het, is het wat waard, vanalles kan je afleiden van de markering op de onderkant van servies.

Terwijl ik Lotte vol overtuiging de ovenwanten in de keuken liet zien, deed mijn moeder snel de kastdeur open en pakte de suikerpot eruit. Ze keek op de onderkant en zei toen enigzins teleurgesteld, Made in China... kijk maar. En inderdaad onderop stond China en iets wat leek op een chinees embleempje. Achteraf gezien heb ik dat laatste in de context denk ik verkeerd gezien.

Eenmaal thuis gekomen kon ik het er toch niet bij laten zitten. Ik wist toen nog niet precies hoe oud het serviesje was maar wel dat het niet kon vallen onder de huidige Made in China troep. Even googlen op mickey mouse vintage tea set en ik kwam eenzelfde serviesje tegen voor heeeel veeel geld. Maar dat was ook de enige dus toch maar even verder gezocht.

Twee dagen later had ik het. Gemaakt door Schumann in 1930 en een van de eerste Mickey Mouse merchandise ooit gemaakt.


En het is niet Made in China, het IS China... porselein dus :)

Je kan met 16 maanden ook best de kamer verbouwen :D


dinsdag 4 februari 2014

Eat a skinny person: receptloos

Misschien is het maar goed dat we een week overslaan....

Mijn twee maanden oude hakmolen is stuk. Terwijl ik mijn nep nutella recept probeerde te maken met ongemalen hazelnoten draaide die helemaal door. Mocht er nu een cartoon-achtig beeld in je hoofd ontstaan van een rondstuiterend keukenapparaat waar, onder grote witte wolken gestaag vanalles af valt totdat er alleen een paar boutjes, moertjes en gebroken glas van over blijft, dat is het dus niet. Het ding is letterlijk doorgedraaid waarbij de overgang van motor naar mes nu glad is. Zucht. Made in China.
Nu heb ik geen recept voor vandaag.

Ik wilde aan de gang met de suikervrije marsepeinfondant maar helaas. Daarna wilde ik een red velvet cake met natuurlijke rode kleurstof maken maar ik was vergeten karnemelk te kopen. Vroeger had ik dan gewoon melk met een eetlepel azijn gebruikt maar we drinken sinds kort geen melk meer. Dus... nu heb ik niks.
The BEST Red Velvet Cake Recipe ~Easy, Homemade, Moist with Southern Flair~
De cake van Divas can Cook leek mij wel wat.

Ik ben ook nog vergeten om een foto te maken van de donut-achtige oliebollen die mijn Marokkaanse buurvrouw op een ontzettend onhandig moment langs kwam brengen met de mededeling dat ze nu koffie kwam drinken. Met een schreeuwende baby in mijn armen die niet wilde slapen, een onopgeruimd huis en een afspraak buiten de deur in het vooruitzicht, probeerde ik haar zo vriendelijk mogelijk weer naar de deur te werken. Ik, de antropoloog, heb over het algemeen weinig moeite met onNederlandse gebruiken maar ongevraagd mijn huis binnen stappen, voelt toch als een ongewenste invasie in mijn private space. Nadat ik met veel sorrys haar de trap af zwaaide, heb ik mij nog dagen schuldig gevoeld. Het weggooien van haar vettige hap vol met ingredienten die ik probeer niet meer te eten hielp ook niet om dat gevoel weer kwijt te raken... Ik dacht morgen met mijn blog recept traktatie langs te gaan, maar die heb ik dus niet...

http://www.vegadutchie.nl/wp-content/uploads/2011/08/donuts.jpg
Het waren ook echt Marokkaanse donuts... net zoals op dit plaatje.

Zsm hoop ik een nieuw hakding te hebben zodat ik alsnog een recept kan posten. Misschien heeft een van jullie een recept dat je wilt delen? Iets dat snel te maken is... Niemand zegt dat het wekelijkse recept van mij moet zijn :)

Prettige week en tot vrijdag!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...