dinsdag 7 januari 2014

Geraffineerd suikervrije chocolade koekjes recept met speltmeel en rauwe cacao

Dit koekjes recept is gebaseerd op chocolate chip cookies, maar dan veel gezonder. De basis is speltmeel en spelt vlokken, kokosbloesemsuiker vervangt geraffineerd en in plaats van chocolate chips rauwe cacao nibs. Het smaakt echt geweldig en ze zijn super snel en makkelijk te maken.

Ik vond rauwe chocolade stukjes op de sunday market in Westerpark. Dat is bij ons om de hoek en af en toe wandelen we er toevallig overheen. Er zijn veel leuke kraampjes van mensen met een geweldig origineel idee zoals zelf kinderboeken schrijven en tekenen, schattige babykleertjes haken en breien, prachtige organische stoelen, schitterende lampen (letterlijk, ik vond ze wel lelijk...) en een stand met gedroogd fruit, superfood en rauwe cacao.
Ik moet nog even wennen aan mijn suikervrije leven dus ben ik opzoek naar verantwoorde snacks. Gedroogd fruit leek de perfecte oplossing, super lekker en gezond toch? Nou niet dus... Na thuiskomst met mijn halve kilo gedroogd fruit ging ik even op de website kijken. Alles is suiker, gemaakt met suiker, ondergedompeld in suiker, besprenkeld met suiker, grrr. Daar baalde ik van. Maar mijn zakje rauwe cacao is gewoon dat dus dat was een opluchting.

Maar wat moet je nou doen met rauwe chocolade stukjes? Na een snelle google blijkt dat je het hetzelfde kan behandelen als koffie. Op zichzelf is het een beetje oneetbaar maar geïntegreerd in iets is het heerlijk. Die boontjes bij Bagels en Beans weet je wel. Een perfect moment om chocolate chip cookies te maken dus. Maar dan suikervrij, witmeel vrij, minder boter, wat een opgave en wat een uitkomst, jammie, jammie!


Suikervrije chocolade koekjes recept met speltmeel en rauwe cacao

maakt ongeveer 16 stuks


250 gram speltmeel
1/2 theelepel bakpoeder
125 gram roomboter, op kamertemperatuur
75 gram kokosolie
175 gram kokosbloesemsuiker
2 eieren
100 gram spelt vlokken (of havermout)
30 gram rauwe cacao nibs
50 gram amandelmeel

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Smelt de kokosolie au bain marie als het nog gestold is.
Voeg alle ingrediënten samen in een grote kom. Meng ze goed door elkaar maar niet overmengen (is dat een woord??), anders wordt het koekje taai, althans dat heb ik ergens gelezen.

Leg een stuk bakpapier op een bakplaat.

De makkelijkste manier om het beslag te verdelen is een ijsschep met zo'n dingetje dat heen en weer gaat.
Afgestreken scheppen beslag op de bakplaat laten vallen met redelijk wat ruimte ertussen. Ik kon maar 8 koekjes tegelijk bakken.

Heb je geen ijslepel met zo´n dingetje dat heen en weer gaat, gebruik dan gewoon twee lepels om balletjes te maken. Ze moeten ongeveer een halve golfbal groot zijn.

Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak de koekjes 15 minuten.
Haal de koekjes uit de oven en laat ze 2 minuten uitdampen op de plaat.
Laat de koekjes verder afkoelen op een rooster.

Eet de koekjes afgekoeld, dan zijn ze het lekkerst!
 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...