dinsdag 18 juni 2013

Oma's pannenkoekentaart

Recept van de week

Pannenkoekentaart

De bruidstaart is echt geweldig geworden, al zeg ik het zelf. Gelukkig zeiden andere mensen het ook, inclusief het bruidspaar. Hoewel alles vlekkeloos verliep en sneller ging dan ik had verwacht, was ik toch enigzins nerveus tijdens het opbouwen op de locatie. Misschien lag het aan de taart, of misschien aan die vervelende hoofd horeca. Opeens wist ik weer waarom ik gestopt was met werken in de horeca... arrogante sarcastische betweters aan de top van de (zeer lokale) horeca hierarchie. "Moet je taart niet in de koeling?" Nee, hij mag zelfs niet in de koeling. "Nou dat hebben we nog noooit meegemaakt." O. "Waarom bouw je m niet op in de keuken?" Omdat je manager zei dat het hier moest (jerk). "We tillen m straks wel weg." Ga je gang maar hij is wel zwaar. "Gister hadden we een taart voor 128 personen, die hebben we ook getild en die was veel groter dan deze..."    zucht... (boeiend.)
De bruidstaart helemaal af op locatie!
Na een klein uurtje werk was ik klaar en ben ik weg gegaan net toen de ceremoniemeester binnenkwam.
Tussendoor had ik ook nog even een taartje gemaakt voor mijn vader, maar die was 'helaas' niet opgegeten dus hebben we die zelf mogen proeven. Hij was hetzelfde als de bruidstaart, en heel lekker dus dat was fijn voor mijn gemoedstoestand!
Een houtbewerkerstaartje

Met de drukte van de taarten nog fris in het geheugen had mijn vader het briljante idee om Oma's Pannenkoeken Taart te maken zodat ik daar over zou kunnen bloggen vandaag. Slim en bijzonder handig :) Dit is een recept van mijn eigen oma. Helaas heb ik het nooit bij haar gehad, althans niet dat ik weet.

Bijzonder handig recept als je pannenkoeken overhebt. Heb je niet genoeg pannenkoeken om een taart te maken, vries ze dan in. Als je dat een aantal keer doet, kan je ze daarna allemaal ontdooien en een lekkere taart maken.


Oma's PannenkoekenTaart
(Zo groot als je hem zelf maakt.)

Oma's Pannenkoekentaart
Benodigdheden:

Pannenkoeken
Custardpoeder
Melk
Suiker
Jam, smaak mag je zelf kiezen.

Zoals je misschien nu van mij gewend bent, is ook dit een heel makkelijk recept :) Je kan het natuurlijk moeilijker maken door je pannenkoeken zelf te bakken en je custard en jam van "scratch" te maken maar dat hoeft helemaal niet.

Maak de custard.
Je wilt custard pudding hebben, geen vla.
Het makkelijkste is om de custard met de magnetron te maken, het is dan veel minder geneigd aan te branden.

Zorg dat de custard in een kom zit waar je het uit kan schenken en laat het NIET afkoelen voor gebruik.

Leg je pannenkoeken bij de hand, zet de jampot neer met een lepel erin en zet je custard klaar.

Pak een groot bord met een omhoogstaand randje en leg er een pannenkoek op.
Schenk een klein beetje custard op de pannenkoek en leg er een pannenkoek op.
Smeer op deze pannenkoek jam, een halve cm dik. Leg daar weer een pannenkoek op.
Etc. Etc. hahaha

Eindig als je nog genoeg custard over hebt om over de hele taart te gieten. Wacht totdat de custard enigzins dik is maar nog wel schenkbaar en giet het dan over de hele taart heen. Dit maakt je toplaag.

Er zijn natuurlijk allemaal lekkere variaties te maken. Denk bijvoorbeeld aan laagjes Bebogeen erbij, gesmolten chocola, getempereerde chocola, Nutella of lemoncurd.

Maak er iets moois van!

1 opmerking:

  1. Is het echt waar dat ze zo tegen je deden tijdens het opbouwen van de taart?? Tsss, vind ik echt onbehoorlijk!
    Je taart was echt geweldig, we hebben nog wat stukken in de vriezer liggen (dus we kunnen nog steeds nagenieten)!
    Bedankt!
    groetjes Karen

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...