vrijdag 25 september 2015

Candida dieët pannenkoeken recept, glutenvrij, lactosevrij, suikervrij,maar nog steeds lekker!

Ben je bezig met een Candida dieet, of wil je gewoon gezonder eten? Dan hoef je zeker geen lekkere dingen te missen! Pannenkoeken zijn heel makkelijk zelf te maken, ook glutenvrij.
Ook op een Candida dieët kan je lekkere pannenkoeken eten
Dit is geen gemakkelijk dieët. Eten zonder suiker, ook geen natuurlijk suiker, is niet alleen lastig maar ook ontzettend vervelend. De eerste week vond ik het prima. Al die groenten waren eigenlijk wel lekker, en ik at al nooit zoveel fruit. Ik had gelezen van mensen die vertelden over afkick verschijnselen, op de grond willen liggen in een foetushouding en huilen om een brownie. Ik dacht toen nog, hoezo? Het valt toch wel mee? Nou de tweede dinsdag heb ik het geweten. Ik was blij dat Wouter een lange dag moest werken. Door de kids ben ik niet in een ongelukkig balletje gekrult onder de dekens en ook niet schreeuwend en gierend door de keukenkasjes gaan zoeken naar iets te eten. Maar wat had ik dat graag gewild! Vanaf dat moment roept mijn lichaam SUIKER SUIKER SUIKER!!! en dan vooral CHOCOLA CHOCOLA CHOCOLA!
Gelukkig heb ik er nog niet aan toegegeven behalve in de vorm van suikerrijkere groenten en ok kaas. Worteltjes, zoete aardappel, mozzarella, parmesaanse kaas. Daarnaast heb ik een potje stevia met "chocolade smaak" in huis gehaald. Daar doe ik het maar mee. Nog twee weken en dan heb ik een maand gedieet. Dan kijk ik wel weer verder.

Dit recept is prima voor een Candida dieet. Mocht je aan het einde van het dieet zijn dan kan je het combineren met Granny Smith appelmoes. Zo niet dan is het ook heerlijk met een grote schep yoghurt!

Opmerking over stevia:
Met stevia is de pannenkoek net iets lekkerder maar ik vind het zelf een ontzettend lastig product. Ik heb vele soorten stevia uitgeprobeerd en tot op heden vind ik alleen de druppels van Greensweet bruikbaar. (Mijn lokale natuurwinkel had een gratis tester!) 
Ik heb 20 druppels gebruikt voor dit beslag maar ik raad aan om de eerste pannenkoek zonder stevia te bakken. Even uitproberen en dan toevoegen wat jou lekker lijkt. Ik bak gewoon elke keer een pannenkoek, proef een stukje, en voeg dan weer iets bij het beslag totdat ik het lekker vind. Als je dan bijhoud hoeveel het was dan heb je het recept voor de volgende keer helemaal zoals jij het lekker vind!

Candida dieët pannenkoeken

Maakt ongeveer 8 kleine pannenkoeken.

1/2 kopje amandelmeel
1/4 kopje boekweitmeel
1 theelepel wijnsteenbakpoeder
1/2 kopje yoghurt met Bifidobacterium lactis OF kokosmelk
1/2 - 3/4 kopje water
1 ei
ev. stevia (zie bovenstaande opmerking)
ev. kaneel of speculaaskruiden

Een theekopje is de juiste kop om deze hoeveelheden mee te meten.

Doe het meel, de bakpoeder en eventueel de kruiden en/of poeder stevia in een kom. Roer het goed door elkaar en maak dan een holletje in het midden.
Giet de yoghurt of kokosmelk, een 1/2 kopje water en eventueel vloeibare stevia bij het meel. Goed roeren tot een glad beslag.
Voeg het ei to en roer nogmaals tot een glad beslag. 
Mocht je het beslag te dik vinden, voeg dan een extra 1/2 kopje water toe.

Bakken in kokosolie zoals je gewend bent!

Tip: Nog gezonder? Rasp een courgette door het beslag.

Zit jij op het candida dieët of heb je dat gedaan? Laat het mij weten! Ik kan wel wat steun en goede tips gebruiken ;)




2 opmerkingen:

  1. Dag Yasmijn,

    Ik ben nu 2 weken bezig met het candida dieet. Ik weet echt niet wat ik nu wel en niet mag eten, ik wordt overspoeld met verschillende berichten.
    Ik zie dat jij amandelmeel en boekweitmeel gebruikt dit mag dus wel?
    En stevia ook?

    En heb je iets aan het candida dieet gehad?
    Ik hoor graag van je.

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Roos,
    Er zijn inderdaad veel verschillende meningen over het dieet. Ik gebruikte de lijstjes op http://www.thecandidadiet.com/foodstoeat.htm.
    Ik ben grotendeels gestopt met het dieet toen ik me beter voelde, ik had ook niet zoveel last. Ik eet nog steeds veel meer groenten en probeer niet zoveel brood te eten. Daarnaast slik ik nog altijd probiotica.
    Volgens candidadiet.com mag je amandel en boekweit, en elke vorm daarvan, dus ook het meel. Stevia is de enige zoetstof die mag. Je moet alleen wel oppassen dat het niet gemengd is met slechte suikers. Ik gebruik zelf vloeibare greensweet met chocolade aroma. Op die manier kon ik toch nog een soort chocolade hapje maken want chocola vind ik moeilijk te weerstaan :)
    Je kan trouwens een test pakketje kopen, die is niet duur en je doet echt lang met die testerflesjes. http://www.greensweet-stevia.nl/a-44254112/vloeibare-testers-15-smaken/greensweet-pakket-vloeibare-testers-15/

    Ik wil er wel even bijzeggen dat ik geen voedingsdeskundige ben oid. Ik heb wat dingen over het dieet opgezocht en doe nu waar ik mij goed bij voel. Het is altijd verstandig om even te overleggen met je huisarts. Dat gezegd is er niks mis met het volgen van dit dieet. Veel groenten en geen suiker, dat zouden we allemaal moeten doen ;)

    Recepten zijn trouwens ook te vinden op thecandidadiet.com

    Succes!
    Groetjes Yasmijn

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...