vrijdag 7 februari 2014

Mickey Mouse verstopt in de thee

Zolang als ik mijn oma ken, staat dit thee servies in haar kast.
Zondag ben ik met mijn dochter naar mijn opa en oma gegaan. Mijn moeder was ook mee dus dat maakt 4 generaties vrouwen in een kamer. Ik ben mij er altijd heel erg van bewust hoe bijzonder dat is. Ook ik heb mijn grootoma gekent en hoewel ik (denk ik) geen echte eigen herinnering van haar heb, koester ik wel mijn 4 generaties foto.
Mijn oma is begin 80 en nog altijd lekker gezellig ook al heeft ze een redelijk gevorderde dementie zei de dokter vorige week. Mijn grootopa had het ook, dus het lijkt een verontrustend familietrekje. Met de vergetelheid in het vooruitzicht probeer ik mijzelf er steeds meer bewust van te maken dat ik de vragen nu moet stellen. Ik vind het prima om 5 keer op een middag te horen dat ze enigskind was en daarom ging spelen bij een vriendinnetje met 10 broertjes en zusjes. Ik vind het niet erg als ze niet onthoud hoe mijn kind heet. Ik help haar graag als ze vergeet wat ze aan het doen is terwijl ze vaag in een keukenkastje staat te turen. Er bestaat alleen de kans dat er een moment komt dat ze niet meer weet wie ik ben en hoe stel je dan nog persoonlijke vragen?

Mijn dochter exploreert graag. Ze heeft bij Grootopa en Grootoma in de kast gekeken, ze heeft de sleutels eruit gehaald, ze heeft naar de vissen staan staren en de afstandsbedieningen geprobeerd te gebruiken als telefoon maar vooral was ze bezig met de vitrinekast vol met mooie oude spulletjes. Alles glinstert zo mooi en we waren allemaal blij dat ze er niet achter was gekomen dat de deuren makkelijk open konden. Toen ze samen met mijn moeder alle spulletjes eens aandachtig bekeek, riep ze opeens Mimie! (vertaling: Minnie Mouse). Mijn moeder keek eens goed en zei toen tegen mij, goh het is me nog nooit opgevallen dat dat thee serviesjes lijkt op Mickey Mouse.

.... omg


Geen idee hoe mijn moeder Mickey heeft kunnen missen

Dat serviesjes waar ze het over had, is mijn oma's kindertheeserviesje. De theepot, suikerpot en melkkan zijn in de vorm van Mickey Mouse en de kopjes en schoteltjes hebben een schildering van Mickey erop... al 80 jaar... zolang als ze leeft, kijkt ze al naar dat serviesje... hoe ze het heeft gemist, is me echt een raadsel!

Mijn moeder heeft altijd al iets met servies. Ze werkte vroeger in een servieswinkel en kan er daarom niks aan doen om elk bord, schoteltje, kopje, op te pakken om de onderkant eens goed te bekijken. Ik heb hetzelfde trouwens. Beide waren we daarom opeens zeer geinteresseerd in de onderkant van dit theeserviesje. Wie heeft het gemaakt, hoe oud is het, is het wat waard, vanalles kan je afleiden van de markering op de onderkant van servies.

Terwijl ik Lotte vol overtuiging de ovenwanten in de keuken liet zien, deed mijn moeder snel de kastdeur open en pakte de suikerpot eruit. Ze keek op de onderkant en zei toen enigzins teleurgesteld, Made in China... kijk maar. En inderdaad onderop stond China en iets wat leek op een chinees embleempje. Achteraf gezien heb ik dat laatste in de context denk ik verkeerd gezien.

Eenmaal thuis gekomen kon ik het er toch niet bij laten zitten. Ik wist toen nog niet precies hoe oud het serviesje was maar wel dat het niet kon vallen onder de huidige Made in China troep. Even googlen op mickey mouse vintage tea set en ik kwam eenzelfde serviesje tegen voor heeeel veeel geld. Maar dat was ook de enige dus toch maar even verder gezocht.

Twee dagen later had ik het. Gemaakt door Schumann in 1930 en een van de eerste Mickey Mouse merchandise ooit gemaakt.


En het is niet Made in China, het IS China... porselein dus :)

Je kan met 16 maanden ook best de kamer verbouwen :D


2 opmerkingen:

  1. hallo Yasmijn,
    ook ik ben in het bezit van zo'n soort Mickey Mouyse servies alleen een iets andere kleur. Ik ben nu 64 jaar en het is van mijn moeder geweest. Zij heeft het voor haar verjaardag gekregen van haar mevrouw waar zij toen werkte als meisje. Zij werd toen 15 jaar en het was in het jaar 1940. Mijn moeder heeft mij er vroeger als klein kind mee laten spelen. Dus gebruikssporen en schade. Daarom is er wel iets gelijmd. Nu denk ik jammer dat je mij er mee hebt laten spelen. Het is dus nu 74 jaar geleden dat zij dit cadeau heeft gekregen. Mijn moeder is helaas al 14 jaar dood. Onderlaatst heb ik een zoektocht gedaan naar dat gezin waar zij heeft gewerkt en dat ook gevonden mede door een foto met naam van een te vroeg gestorven zoon.. groetjes Jenny van Soest-van de Bilt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jenny, Wat leuk om te lezen! Nu lijkt het inderdaad jammer dat je ermee hebt gespeeld maar aan de andere kant was het daar ook voor en je hebt het nog! Geniet ervan, ik vind ze prachtig!
      Ook bijzonder dat je het gezin nog hebt kunnen vinden, op zo'n moment kan ik internet echt waarderen! Heb je contact gehad? Groetjes Yasmijn

      Verwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...