dinsdag 26 november 2013

Banketstaaf/ amandelstaaf, zonder toegevoegd suiker

Dit banketstaaf recept, ook wel amandelstaaf, is gemaakt met bladerdeeg en suikervrije marsepein. Heerlijk smeuig en smaakvol! Zie andere suikervrije snoepgoed recepten door op de label 'suikervrij snoepgoed' onderaan te klikken.

Het vervelende aan mijn taartenwinkeltje is dat ik amper geld verdien aan opdrachten. Als ik loon zou meerekenen, maak ik zelfs verlies. Elke taart is anders dus moet ik elke keer opnieuw het wiel uitvinden. Het gaat natuurlijk allemaal sneller en makkelijker dan een jaar geleden maar ik zie eigenlijk weinig toekomst in gebak. Hoewel ik het geweldig vind dat zo'n taart wordt opgegeten waardoor ik weer een nieuwe kan maken, komt er daarentegen nooit een moment dat ik de tijd en moeite die erin gaat makkelijk terug verdien.
Deze blog daarentegen gaat wel steeds beter. Elke week een recept begint mensen te trekken en de recepten doen het zo goed dat ik toch maar eens een disclaimer op de site heb geplaatst. Ik weet niet of het ooit zo gaat lopen als Julie's blog in de film 'Julie and Julia' maar het heeft mij er toe aangezet om iets anders te gaan werken. Niet meer zoveel taarten, meer bloggen en verkopen.
Ik heb besloten de blog iets uit te breiden en over meer te kletsen dan taart. Het wekelijkse taart gerelateerde recept blijft maar daarnaast wil ik ook schrijven over andere dingen die mij bezig houden rondom thema's als huis tuin en keuken, kinderen en crafts (moet ik dat nou eigenlijk knutselen noemen?? Klinkt kinderachtig...) De blog zal meer gaan lijken op de engelse versie. Daarnaast wil ik actief gaan verkopen via Etsy maar daar horen jullie meer over als het verder uitgewerkt is.

Taart&Art de business blijft gewoon bestaan, dus mocht je iets moois en lekkers willen bestellen dan hoor ik het graag :)

Maar nu zoals gewoonlijk het wekelijkse recept!
Dit is een aanvulling in de serie suikervrij snoepgoed, namelijk kruidnoten! o nee toch niet, ze zijn mislukt... ik zal dat recept zsm posten als het wel is gelukt. Nu banketstaaf!

Banketstaaf


200 gram amandelmeel
150 gram verse ontpitte en ontvelde dadels (zie onder)
1/2 tot 1 eetlepel ahorn siroop of vloeibare honing (indien gewenst te vervangen voor vloeibare kokosolie met een snufje stevia)
1/2 theelepel amandelextract
1 eidooier
scheutje citroen
2 bladerdeeg plakjes, ontdooid
Omdat de velletjes van dadels best hard kunnen zijn, heb ik ze eraf gehaald. Let dus wel op dat je het gewicht van dadels zonder pit en vel neemt. Prak de dadels hierna goed plat of verwerk het in een hakmolen. 
Meng het amandelmeel erdoor en kneed het deeg met de hand door. 
Voeg het siroop, amandelextract, de eidooier en de citroen erbij en meng weer goed door.

Zet de spijs een half uur in de koelkas.
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Pak een stuk bakpapier en leg deze op een bakplaat. 
Pak de 2 bladerdeegplakjes en leg die een halve cm over elkaar heen. Plak ze vast met een beetje water. Rol met een deegroller in de lengte over het bladerdeeg heen om het iets uit te dunnen. 1 of 2 keer rollen is voldoende. Leg ze op het bakpapier.
Pak de spijs erbij en verdeel die in een lange dunne strook over het bladerdeeg. 
Rol het bladerdeeg over het spijs dicht, gebruik eventueel het bakpapier als hulpmiddel.
Knijp de zijkanten goed dicht zodat er geen openingen meer zijn en leg de rol met de naad naar beneden op de bakplaat.

Bak de banketstaaf 25 minuten in het midden van de oven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...