dinsdag 29 oktober 2013

Bananen-pompoenbrood / cake recept zonder toegevoegd suiker

Maartje Meijer heeft een geweldige jazz cd gemaakt, Virgo. Je kan haar vinden op Spotify en iTunes, en natuurlijk in de cd winkel! Ze maakt geweldige moderne jazz met leuke teksten en een van mijn favoriete nummers is 'I just wanna eat', iets wat ik helemaal snap. Ik tik dit zittend op de bank, kijkend naar The Great British Bake off, met een rommelige maag. I just wanna eat, maar ik heb bedacht om alleen maar te snoepen in het weekend. Nu ga ik wel even een paar nootjes halen want het is echt te erg...

Ok geen nootjes, maar een handvol rozijntjes later probeer ik me voor de geest te halen hoe dat recept voor bananenbrood zonder suiker ook al weer ging. Zoiets als dit geloof ik:



3 rijpe bananen
250 gram pompoenpuree
1 ei
1 eiwit
1 theelepel vanille
2 eetlepels olie

115 gram bloem
160 gram volkoren meel
50 gram kokos
1 theelepel soda
1/2 theelepel zout
2 theelepels speculaaskruiden


Mijn dochtertje is hier gek op en ik eigenlijk ook behalve dat ik er een chocolade sausje overheen doe. Die komt hier achteraan.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Gebruik een klein broodblik. Neem een stuk bakpapier dat er goed in past, frommel het op tot een mooie ronde bal, vouw het weer uit en duw het daarna in het bakblik. Het maakt niet uit als het niet precies aansluit. Het beslag duwt het wel uit.

Doe de bananen en pompoenpuree in een kom en mix elektrisch totdat het een lichte luchtige massa is.
Mix alle droge ingredienten in een andere kom.

Voeg het ei en eiwit toe aan de bananenpompoenmix samen met 2 eetlepels van de bloemmix. Mix totdat het ei goed is opgenomen.
Meng de vanille en olie erdoor.

Voeg de bloemmix bij de natte ingredienten en mix tot een glad beslag. Niet overmixen.

Schenk het beslag in het blik en bak het brood/cake 40-60 minuten. Deze tijd is afhankelijk van de grootte van het blik en je oven vandaar geen exacte tijd.

Laat de cake 10 minuten uitdampen in blik en keer het daarna uit op een rooster.

De cake is zo lekker maar je kan m ook aanvullen met een sausje. Hierdoor is het natuurlijk niet meer suikervrij, wel suikerarm.

Chocolade Mokka saus (een recept van Ken Haedrich)
 60 ml slagroom
1/2 eetlepel koffie
15 gram boter
90 gram pure chocola, fijn gehakt
1/2 eetlepel honing
1/4 theelepel vanille extract

Breng de slagroom, koffie en boter tot aan het kookpunt in een sauspan, niet laten koken.
Haal van het vuur en voeg de chocola toe. Laat 2 minuten staan. Gebruik daarna een garde om alles te mengen tot een mooie gladde saus. Niet kloppen, dan komt er onnodig lucht in. Roer de honing en vanille er als laatste door.

De saus kan een week afgedekt bewaard worden in de koelkast. Wel een beetje opwarmen in de magnetron voordat je m gebruikt want hij wordt dik als het afkoeld.

Maak het mooi en lekker!












1 opmerking:

  1. Goede tip! Mijn vriendin heeft zich sinds kort met verve toegelegd op veganisme en nu probeert ze bewust mogelijk om te gaan. Ikzelf heb minder tijd voorhanden om echt de tijd te nemen om iets moois voor te bereiden en daarom ben ik ook zo blij dat het makkelijker is geworden voor particulieren om lekkere bake-off brood te bemachtigen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...